فایل ورد word تعارض سازمانی، تعریف ، مبانی ، انواع و مدیریت تعارض دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد word تعارض سازمانی، تعریف ، مبانی ، انواع و مدیریت تعارض کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد word تعارض سازمانی، تعریف ، مبانی ، انواع و مدیریت تعارض،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد word تعارض سازمانی، تعریف ، مبانی ، انواع و مدیریت تعارض :
موضوع : فایل ورد word تعارض سازمانی، تعریف ، مبانی ، انواع و مدیریت تعارض
توضیح: این فایل به صورت ورد و آماده چاپ می باشد
چكیده
این مقاله مفهوم تعارض را شرح داده و تعارض را تعریف میكند. جایگاه تعارض در مدیریت و سازمان را مورد بررسی قرار میدهد. انواع تعارضات سازمانی را برشمرده و آنها را تقسیمبندی میكند. نظریهها و رویكردهای مختلف درباره تعارض سازمانی را شرح میدهد. به منشأ تعارضات سازمانی اشاره میكند و در پایان به مبحث مدیریت تعارض و استراتژیهای آن میپردازد.
منبع : روزنامه همشهری، شنبه 28 خرداد 1384، سال سیزدهم، شماره 3725، صفحه 10
كلیدواژه : تعارض سازمانی؛ تعارضات سازمانی؛ مدیریت تعارض؛استراتژی ایجاد تعارض
1- مقدمه
تعارض پدیدهای است كه آثار مثبت و منفی روی عملكرد افراد و سازمانها دارد. استفاده صحیح و مؤثر از تعارض موجب بهبود عملكرد و ارتقای سطح سلامتی سازمان میگردد و استفاده غیر مؤثر از آن موجب كاهش عملكرد و ایجاد كشمكش و تشنج در سازمان میشود. استفاده مؤثر از تعارض مستلزم شناخت و درك كامل ماهیت آن و همچنین علل خلق كننده و كسب مهارت در اداره و كنترل آن است كه البته امروز به عنوان یكی از مهمترین مهارتهای مدیریت به شمار میآید. توانایی برخورد با تعارض و اداره آن، در موفقیت مدیران سازمانها نقش ارزندهای دارد. اگر تعارضها سازنده باشند، موجب بروز افكار نو و خلاق میشوند و زمینه تغییر و نوآوری و تحول سازنده را در سازمان فراهم میسازند و در نهایت به مدیریت كمك میكنند تا به اهداف سازمانی خویش نائل آید.
در این مقاله سعی نگارنده بر آن است تا مفهوم تعارض، دیدگاههای سنتی، روابط انسانی و تعاملی و انواع تعارض را تبیین و به مدیران سازمانها كمك كند تا با مهارتهای مدیریت تعارض آشنا و در مواقع لزوم آن را به كار گیرند.
2- مفهوم تعارض
در فرهنگ لغات فارسی، تعارض به معنای متعرض و مزاحم یكدیگر شدن، باهم خلاف كردن و اختلاف داشتن معنی شده است. رابینز در تعریفی میگوید: «تعارض فرآیندی است كه در آن، شخص الف به طور عمدی میكوشد تا به گونهای بازدارنده سبب ناكامی شخص در رسیدن به علایق و اهدافش گردد». وی توضیح میدهد كه در این تعریف، مفاهیم ادراك یا آگاهی (Perception)، مخالفت(Opposition)، كمیابی (Scarcity) و بازدارندگی (Blockage) نشاندهنده ماهیت تعارض هستند. سایر وجوه مشترك تعریفهای واژه تعارض عبارت از مخالفت، نزاع، كشمكش، پرخاشگری و آشوب است.
3- جایگاه تعارض در مدیریت
بنابر آنچه كه گذشت نتیجه میگیریم آنچه كه تعارض را ایجاد میكند، وجود نظرات مختلف و سپس ناسازگاری یا ضد و نقیض بودن آن نظریات است. درك نظرات مختلف به مدیران كمك میكند تا شیوه مناسبی را برای حل تعارض انتخاب كنند. با توجه به سیر پیشرفت مكاتب فكری مدیریت در طول سالهای اخیر، سه نظریه متفاوت در مورد تعارض در سازمانها وجود دارد. نخستین دیدگاه اعتقاد دارد كه باید از تعارض دوری جست چرا كه كاركردهای زیانباری در درون سازمان خواهد داشت، به این دیدگاه نظریه سنتی تعارض(تئوری یگانگی) میگویند.
دومین دیدگاه، نظریه روابط انسانی است كه تعارض را امری طبیعی میداند و در هر سازمانی پیامدهای حتمی و مسلمی خواهد داشت، ضرری ندارد و به طور بالقوه نیروی مثبتی را برای كمك به عملكرد سازمان ایجاد میكند.
و سومین نظریه و مهمترین دیدگاه اخیر، مبنی بر این است كه تعارض نه تنها میتواند یك نیروی مثبت در سازمان ایجاد كند، بلكه همچنین یك ضرورت بدیهی برای فعالیتهای سازمانی به شمار میآید كه به این نگرش، نظریه تعامل تعارض میگویند.
3-1- نظریه سنتی
بر اساس این نظریه، هیچ تضادی در سازمان وجود ندارد. چون سازمان را یك مجموعه هماهنگ و منسجم میداند كه برای یك منظور مشترك به وجود آمده است. از این رو از كاركنان زیر دست هیچ انتظار اعتراض به تصمیمات مدیریت نمیرفت و اگر چنین میشد، آن را یك ضد ارزش تلقی میكردند و خود به خود از سیستم خارج میشد. در این نظریه، تعارض یك عنصر بد و ناخوشایند است و همیشه اثر منفی روی سازمان دارد. تعارض را با واژههایی چون ویرانسازی، تعدد، تخریب و بینظمی مترادف میداند و چون زیان آور هستند، لذا باید از آنها دوری جست و در نتیجه مدیر سازمان مسئولیت دارد سازمان را از شر تعارض برهاند. این نحوه نگرش به مسئله تعارض از سال 1900 تا نیمه دوم دهه 1940 بوده است.
فایل ورد word تعارض سازمانی، تعریف ، مبانی ، انواع و مدیریت تعارض
فهرست مطالب
تعارض سازمانی: تعریف، مبانی، انواع و مدیریت تعارض 1
چكیده 1
1- مقدمه 2
2- مفهوم تعارض 3
3- جایگاه تعارض در مدیریت 3
3-1- نظریه سنتی 4
3-2- نظریه روابط انسانی 5
3-3- نظریه تعامل 5
4- تقسیم بندی تعارضات سازمانی 6
4-1- تعارض بر حسب طرفهای تعارض 6
4-2- تعارض سازنده در برابر تعارض مخرب 7
5- ارزیابی منشأ تعارضات سازمانی 8
6- مدیریت تعارض 10
7- استراتژی ایجاد تعارض سازنده در سازمان 11
مراجع 14
