فایل ورد word تحقیق اصول نقاشی ایرانی دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد word تحقیق اصول نقاشی ایرانی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد word تحقیق اصول نقاشی ایرانی،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد word تحقیق اصول نقاشی ایرانی :
این مقاله بصورت Word و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد
موضوع : فایل ورد word تحقیق اصول نقاشی ایرانی
برای نگارگر سنتی ذهنیت اندیشگونگی و تفكر و درونگری همیشه شكل غالب را در هنر داشته است با پیروی كامل از مفهوم منفصل و گسسته از فضا نگارگر ایرانی توانست سطح دو بعدی مینیاتور را مبدل به تصویری از مراتب وجود سازد و موفق شد ببینده را از افق عادی و وجود مادی و وجدان روزانه خود به مرتبه ای عالی تر از وجود و آگاهی ارتقاء دهد و او را متوجه جهانی سازد مافوق این جهان جسمانی هنرمند برای القای فضای مورد نظر پیوسته از فراز به فرود از برون به درون از چپ به راست و از فضای ایستا به فضای پویا در حركت و نوسان است و مطابق با نیاز تصویری عوامل متعددی را با یكدیگر تنظیم و هماهنگ نموده و دنیای ویژه خود را عینیت بخشیده است حركت در نگارگری از سطحی است به سطح دیگر از افقی است به افق دیگر ولی نه به گونه ای كه موجب انفصال كل تصویر و داستان گردد بلكه استفاده از خطوط سطوح و نقش ها به گونه ای تنظیم و هماهنگ گشته كه فضایی منسجم از یك مضمون به دست می دهد از دیگر ویژگیهای قابل ملاحظه در نگارگری سنتی ایران پرداختن و به تصویر در آوردن عالم خیال و فضای مثالی است اصولاً نگارگر ایرانی از گذشته بسیار دور توجهی به بدیهیات نداشته است او همواره طبیعت را به صورتی كه در عالم خیال تصور می كند به تصویر در می آورد نه آن گونه كه می بینید و این به لحاظ عدم توانایی او نبوده بلكه به این جهت است كه او مایل بوده است نه جهان ملموس بلكه دنیایی مثالی كه فارغ از مسایل عادی زندگی است به تصویر كشد تیتوس بوركهارك در این زمینه می گوید كلاً مینیاتور ایرانی در پی آن نیست كه جهان مادی را آن گونه كه به حواس می آید با همه ناهماهنگی ها و زشتی ها و تصادفات نا مطبوع آن مجسم كند بعنوان مثال اسب در نگارگری یكی از افراد نوع خویش نیست بلكه اسب ممتاز عالم مثل است كوشش او در خلق و القای هر چه بیشتر زیبایی و تفهیم آن چیزی است كه نقاش خود می اندیشد یا تصور می كند كه بیننده اثر او آرزوی دیدار آن را دارد در نگارگری ایرانی دید متمركز و نقطه عطف نقاشیهای غربی وجود ندارد و به جای آن سطوح خطوط رنگها و فضا بصورت منتشر تنظیم می شود و چشم در جای جای تصویر به حركت در می آید در سنت نگارگری تیره گی بر فضای تصویر حاكم نبوده است حتی در مواردی كه موضوع نگاره دال بر خبری از مرگ و فاجعه است با اعتقاد بر این اصل كه روح انسان پس از مرگ به دنیای افضل عروج می كند فضا منیر و رنگ ها هر چند با توجه به موضوع به طیف خاكستری های رنگین نزدیك گشته اند دارای تلألو لازم اند هرگز در پی رعایت تناسبات طبیعی اندام نیست و به عوض كوشش دارد تا فضای تصویر را از نظر تركیب بندی تناسب لازم بخشد بیننده با حضور كانونی و متمركز انسان روبرو نیست و انسان جزء خردی از اجزای هماهنگ و موزون اثر است نقاشی ایرانی پیوند با ادبیات و كتاب آرایی دارد و نوعی روایتگری است موضوعهایی كه برای نگارگری انتخاب گردیده اكثراً مربوط به داستانهای حماسی است و نبرد قهرمانان ایران باستان در شاهنامه و یا داستهای اخلاقی در كلیله و دمنه و خمسه نظامی و گلستان سعدی نگارگری ایرانی دارای حركت است از افقی به افق دیگر بین فضای دو بعدی و سه بعدی لكن هیچگان این حركت منجر به فضای سه بعدی محض نمی شود مفهوم نور به كلی تغییر می كند نور تابع قوانین طبیعت نیست به همین دلیل تقریباً سایه ای در آثار هنرمندان این سبك وجود ندارد یك نور گسترده و یكدست روی اشیاء وجود دارد نقاش ایرانی در سطح آثارش از نور به طور یكسان بهره می گیرد برخلاف نقاشان غربی كه با توجه به جهت و تمركز نور در بخشی از تابلو موضوع اصلی را مشخص می كنند در نقاشیهای ایرانی كل اثر از روشنی یكسانی برخورد داراست و همچنین نور در نگارگریهای ایرانی جلوه غیر زمینی می دهد و نقاشی را تبدیل به یك آئینه روشن می كند كه در آن وقایع و ماجراهای عجیب مردم رنگها و مناظر یك وادی افسانه ای را كه قبلاً وضع شده می بینیم بهره گیری از رنگهای درخشان و لطیف از ویژگیهای مهم نقاشی ایرانی است ساده كردن رنگ یكی دیگر از روشهایی است كه هنرمند ایرانی در ساده گرایی هر چه بیشتر در آثارش به كار می بندد نقاش آگاهانه رنگهای درخشان سرد و گرم را به صورتی هماهنگ و موزون در سطح نقاشی پخش كرده است البته رنگ زمینه اكثراً از رنگهای پخته استفاده شده است رنگها زنده ترند در سطوح گسترده رنگ زنده وجود ندارد رنگهای خالص در سطوح كوچكتر و پرسوناژها كار می شود رنگهای شكسته در پس زمینه استفاده می شود یكی از ابتكارات هنرمند اسلامی ایرانی محدودیت رنگ در آثار هنرهای تجسمی می باشد پس از به كار بردن رنگ های متعدد در كنار هم پرهیز كرده و استفاده از چنگ رنگ محدود منتها در تن های مختلف را مورد توجه قرار داده اند به این ترتیب اثر خود را از تقلید بی چون و چرای حقیقت دورتر نموده و به طرف هنری انتزاعی كه از تصورات ذهنی هنرمند نشأت گرفته سوق داده اند و در این راه تنها از رنگهای متضاد كه سلب آرامش می نماید دوری جسته و استفاده از تعداد یا رنگ و تن های مختلف را ترجیح می داده كه همین نكته باعث ایجاد آرامش در سر تا سر اثر شده و جهان موضوع و شكل را به هم نزدیك تر می سازد تا به غیر واقعی بودن فضای اثر تاكید بیشتر نماید در نگارگری سنتی به كار رفتن رنگهای جسمی و پوشاننده كه به خلاف رنگهای روحی آبرنگ مانند دارای شخصیت و موجودیت ممتاز می باشند هنرمند را در راه تنظیم سطوح متعادل در كنار هم تا اندازه زیادی یاری می نماید
اصول نقاشی ایرانی
فایل ورد word تحقیق اصول نقاشی ایرانی
فهرست مطالب
اصول نقاشی ایرانی
نقش نور و رنگ در نگارگری ایرانی
