فایل ورد word تحقیق نظریه امامت در ترازوی نقد دارای 68 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد word تحقیق نظریه امامت در ترازوی نقد کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد word تحقیق نظریه امامت در ترازوی نقد،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد word تحقیق نظریه امامت در ترازوی نقد :
این مقاله بصورت Word و قابل ویرایش همچنین آماده پرینت می باشد
موضوع : فایل ورد word تحقیق نظریه امامت در ترازوی نقد
نظریه امامت از ابتدای تكون تاكنون فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر نهاده و عالمان و متكلمان شیعه در طول تاریخ قرائتهای مختلفی از آن داشتهاند لكن یك قرائت خاص همواره رواج و شهرت بیشتری داشته و خصوصاً در عصر حاضر سطره خود را بر تلقیهای دیگر گسترانده و شكل تفسیر رسمی را پیدا كرده است اركان این تلقی خاص به شرح زیر است
وجود امامان معصوم پس از پیامبر ص ضرورت دارد و بر خداوند واجب است برای رهبری و هدایت امت و حفظ شریعت امامان معصومی را به عنوان جانشینان پیامبر اسلام نصب كند اصل وجوب و ضرورت امامت خداوند برای دوران پس از پیامبر ص دوازده امام معصوم را- كه اولین آنها امام علیبنابیطالب و آخرینشان حضرت مهدی میباشد به امامت امت نصب نموده است نصب الهی امامان دوازدهگانه امامان معصوم به دلیل نصب الهی عصمت و علم مصون از خطا و اشتباه بر كلیه امور دینی و دنیوی امت ریاست دارند و سخن آنها حجت قاطع است لكن شأن اصلی آنها تفسیر دین و حفظ شریعت است و اگر به دلیل شرایط خاص جامعه بر مسند قدرت و حكومت نباشند مقام مرجعیت دین آنها همچنان باقی است د دوازدهمین امام به دلیل بیلیاقتی مردم و تهدید دستگاه حكومتی و خوف شهادت به فرمان الهی و تا مدتی نامعلوم غایب شده است و در آخر الزمان ظهور میكند تا همه دنیا را از ظلم و فقر و فساد و گمراهی نجات دهد در این نوشتار میكوشیم تا نشان دهیم كه اولاً ادله ارائه شده برای اثبات نظریه امامت ناتمام است ثانیاً ناسازگاری درونی این نظریه را رنج میدهد و ثالثاً شواهد و قرائنی وجود دارد كه این نظریه را نقض میكند از آنجا كه متكلمان شیعه امامت را استمرار نبوت میدانند مجبور میشویم بحث خود را از فلسفه نبوت آغاز كنیم فلسفه نبوت در بحث فلسفه نبوت دو سئوال مهم مطرح میشود نخست آنكه چرا خداوند پیامبران به سوی بشر فرستاده است دوم آنكه آیا بعثت پیامبران ضرورت دارد یا اینكه پیامبران موهبتهای الهی هستند و در ارسال آنها به سوی بشر وجوب و ضرورتی رد كار نبوده و نیست پیداست كه برای یافتن پاسخ سئوال اول میتوان به تعالیم پیامبران و كتابهای آسمانی آنها رجوع كرد و فهمید كه هدف و غرض خداوند از ارسال رسل چه بوده است اما در مورد سئوال دوم كار به این سادگی و آسانی نیست اگر قائل به وجوب و ضرورت نبوت باشیم باید با دلیل عقلی و پیشین بدون استفاده از تعالیم پیامبران این مدعا را اثبات كنیم متكلمان شیعه قائل به وجوب و ضرورت بعثت پیامبران هستند و این ضرورت را مقتضای حكمت الهی و قاعده لطف میدانند ما در اینجا از میان ادله متعددی كه در اثبات این مدعا اقامه شده است دو نمونه را آورده و به نقد و بررسی آنها میپردازیم و معتقدیم كه با مبانی ارائه شده در این نقدها همه ادله ضرورت نبوت را میتوان نقد كرد دلیل اول مقتضای حكمت الهی این دلیل بر مبنای نقصان علم و دانش بشری و عدم كفایت عقل انسان در شناخت راه كمال و سعادت اقامه شده است
خدای متعال انسان را برای تكامل اختیاری آفریده است
تكامل اختیاری درگرو شناخت صحیح راجع به سعادت و شقاوت دنیا و آخرت است
عقل انسان برای چنین شناختی كفایت نمیكند نتیجه این مقدمات این است كه حكمت خدای متعال اقتضاء دارد كه برای اینكه نقض غرض از خلقت انسان پیش نیاید خدا راه دیگری وحی در اختیار انسان قرار دهد تا از آن راه پی به سعادت دنیا و آخرت ببرد و بتواند كمال اختیاری پیدا كند شبیه همین استدلال در جای دیگر و با تعابیری متفاوت چنین آمده است هدف از آفرینش انسان حركت به سوی خدا بسوی كمال مطلق و تكامل معنوی در تمام ابعاد است
نظریه امامت در ترازوی نقد
فایل ورد word تحقیق نظریه امامت در ترازوی نقد
فهرست مطالب
نظریه امامت در ترازوی نقد
ارکان اصلی نظریه
فلسفه نبوت
دلیل اول مقتضای حکمت الهی
دلیل دوم قاعده لطف
جمعبندی بحث ضرورت نبوت
امامت تبیین نظریه رایج
اما شأن اصلی امام چیست
دلیل اول ادله عقلی ضرورت امامت
دلیل دوم
