فایل ورد word تحقیق معاد در قرآن و روایات

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد word تحقیق معاد در قرآن و روایات دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد word تحقیق معاد در قرآن و روایات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد word تحقیق معاد در قرآن و روایات،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد word تحقیق معاد در قرآن و روایات :


این مقاله بصورت Word و قابل ویرایش همچنین آماده پرینت می باشد


موضوع : فایل ورد word تحقیق معاد در قرآن و روایات


استدلال قرآن بر معاد قرآن كریم در عین آنكه ایمان به معاد را ضروری می شمارد در مواردی نیز به استدلال بر معاد می پردازد و این مطلب گواه بر منافات نداشتن مقوله های ایمانی با تعقل و خردورزی است این استدلال ها مبتنی بر خداشناسی است و معادشناسی بدون خداشناسی صحیح و مصون از خطا به انجام نمی رسد بر این اساس اسما و صفات ثبوتی خداوند چون حكمت قدرت صدق و یا صفات سلبی هم چون امتناع لهو و ظلم از خداوند می تواند دلیلی عقلی بر تحقق معاد باشد بنابراین اصل معاد هم از راه درونْ دینی و هم از راه برونْ دینی كه گاه با هدایت متون دینی به مواد و مقدمات لازم به انجام می رسد قابل اثبات است در اینجا به اختصار پاره ای از استدلال های قرآن بر معاد را كه مبتنی بر حكمت و عدل الهی است یادآور می شویم قرآن بقا و جاودانگی و رجوع به سوی خداوند را توجیه كننده ی خلقت آسمان و زمین می داند و حذف معاد را موجب عبث و بیهودگی خلقت عالم می شمارد در حالی كه هم خالق حقّ است و هم خلقت او و باطل به هیچ روی به طبیعت حق راهی ندارد

و ما خلقنا السّموات والارض وما بینهما لاعبین ما خلقناهما الاّ بالحقّ ولكنّ اكثرهم لایعلمون

وما خلقنا السموات والارض وما بینهما الاّ بالحقّ وانّ السّاعه لاتیه

لعب به افعالی گفته می شود كه غایت آن ها خیالی است نه واقعی; هم چون افعال كودكان كه صرفاً از توهم و خیال كودكانه ناشی می شود و چون افعال لعب صاحب خود را از اعمال واقعی یعنی اعمالی كه غایت حقیقی دارند باز می دارد از مصادیق لهو به شمار می روند بر اساس آیه ی یاد شده اگر خلقت عالم غایتی نداشته باشد و رو به عدم و نیستی برود وجودش عبث و بیهوده می شود و خداوند منزه از كار عبث و بیهوده است خداوند بسیاری از امور را به وجدان و بنیاد اخلاقی آدمی سپرده است تا خود داوری كرده حق را دریابد چگونه می توان پذیرفت كه انسان عاقلی كاری را انجام دهد و هیچ هدف و مقصدی از آن نداشته باشد چیزی را بسازد كه می خواهد نابودش كند و یا وقتی از او می پرسند چرا كاری را انجام می دهد توجیهی نداشته باشد حال كه چنین است خداوند ما را به وجدانمان ارجاع می دهد شما آدمیان چگونه می توانید كار خداوندی را كه علم و قدرتش مطلق و بی نهایت است عبث و بیهوده تلقی كنید انكار معاد خلقت خداوند را عبث و بیهوده می نمایاند پس كل نظام مخلوقات باقی و برقرار خواهد بود

درباره ی ضرورت معاد و جاودانگی آدمی و ملازمه ی نفی معاد با عبث و بیهودگی آمده است

أفحسبتم انّما خلقناكم عبثا و انّكم الینا لاترجعون

بنابراین یا توجیه كننده ی خلقت آسمان ها و زمین و از جمله انسان بازگشت به سوی خداوند و جاودانگی است و یا توجیه كننده ی خلقت آسمان و زمین وجود انسان و توجیه گر وجود انسانی جاودانگی اوست اما به نظر می رسد كه نظریه ی اول را شواهد بیش تری تأیید می كند فی المثل از پاره ای آیات چنین به دست می آید كه همه ی حیوانات از جاودانگی شخصی برخوردارند هر چند به تفصیل در كیفیت زندگی اخروی آن ها سخن نرفته است

وما من دابَّه فی الارض ولا طائر یطیر بجناحیه الاّ امم امثالكم ما فرّطنا فی الكتاب من شیء ثمّ الی ربّهم یحشرون

بر اساس این آیه همان طور كه در دنیا حیوانات در بسیاری از جنبه های حیاتی هم چون دفع ضرر جلب منفعت و جنبه های اخلاقی مانند حیله گری جرأت جبن و باآدمی شباهت دارد در جاودانگی و حشر به سوی خداوند نیز چنین اند شاهد دیگر بر این سخن آیه ی و اذا العشار عطّلت واذا الوحوش حشرت تكویر است

هم چنین آیاتی بر این معنا دلالت دارد كه سنگ ها بت ها و همه ی مخلوقاتی كه شریك خدا پنداشته می شدند در قیامت حاضر و به جهنم ریخته می شوند و آسمان و زمین با نظام دیگری بر پا خواهد شد همه ی این شواهد حكایت از جاودانگی همه ی موجودات و منتفی بودن نابودی و اضمحلال آن ها می كند بنابراین اگر انعدام موجودی مستلزم عبث بودن خلقت آن است هیچ موجودی از میان نخواهد رفت و با انتقال از دنیا به چهره ی اخروی در قیامت حاضر خواهد بود قرآن كریم حذف معاد را مستلزم ظلم و بی عدالتی می شمارد و چون ظلم منتفی است پس معاد به ضرورت ثابت و محقق است دو دلیل یاد شده را می توان از آیه ی بیست و دوم سوره ی جاثیه دریافت

وخلق الله السموات والارض بالحقّ و لتجزی كلّ نفس بما كسبت وهم لایظلمون

بر این اساس خلقت آسمان و زمین برای آن است كه طاعت پاس داشته شود و به معصیت و ناپاكی كیفر عادلانه داده شود عدل الهی به پادارنده ی عالمی است كه در آن هر انسانی جزای عمل خویش را بازیابد و چون دنیا نه از نظر وجودی می تواند چنان عالمی باشد و نه از نظر تجربی چنین عالمی است پس عالمی جز دنیا در كار است و آن سرای آخرت است پس انكار كنندگان آخرت و بدكاران چه بد گمان می كنند كه زندگی و مرگ آنان مانند زندگی و مرگ مؤمنان و درست كاران است

معاد در قرآن و روایات


فایل ورد word تحقیق معاد در قرآن و روایات
فهرست مطالب

تأكید قرآن بر معاد

استدلال قرآن بر معاد

پاسخ قرآن به اشكال منكران معاد

تعبیرهای قرآن از رستاخیز

ظهور ناگهانی قیامت

نفخ صور

نظام كاینات در هنگام ظهور قیامت

تفاوت های نظام دنیا و آخرت

انسان در قیامت

حساب



لینک کمکی