فایل ورد word تحقیق تعریف و اثبات عصمت پیامبران و امامان

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد word تحقیق تعریف و اثبات عصمت پیامبران و امامان دارای 55 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد word تحقیق تعریف و اثبات عصمت پیامبران و امامان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد word تحقیق تعریف و اثبات عصمت پیامبران و امامان،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد word تحقیق تعریف و اثبات عصمت پیامبران و امامان :


این مقاله بصورت Word و قابل ویرایش همچنین آماده پرینت می باشد


موضوع : فایل ورد word تحقیق تعریف و اثبات عصمت پیامبران و امامان


عصمت پیامبران و امامان دوازده گانه ركن ركین تفكر شیعه و از ضروریات این مذهب است در تعریف عصمت بین عالمان شیعه اختلافاتی وجود دارد اما نوع ادله ای كه برای اثبات ضرورت عصمت پیامبران و امامان می‌آورند ناخودآگاه آنان را به تعریف واحدی از عصمت می‌رساند كه در آن مصونیت از هر گونه گناه خطا و لغزشبزرگ یا كوچك عمدی یا سهوی و در تمام عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی مندرج می‌‌باشد

از دیدگاه آقای مصباح یزدی

منظور از معصوم بودن پیامبران یا بعضی دیگر از انسانها تنها عدم ارتكاب گناه نیست زیرا ممكن است یك فرد عادی هم مرتكب گناهی نشود بلكه منظور این است كه شخص دارای ملكه نفسانی نیرومندی باشد كه در سخت ترین شرایط هم او را از ارتكاب گناه باز دارد ملكه‌ای كه از آگاهی كامل و دائم به زشتی گناه و اراده قوی بر مهار كردن تمایلات نفسانی حاصل می‌‌گردد و چون چنین ملكه‌ای با عنایت خاص الهی تحقق می‌‌یابد فاعلیت آن به خدای متعال نسبت داده می‌شود

منظور از گناه كه شخص معصوم مصونیت از ارتكاب آن دارد عملی است كه در لسان فقه حرام نامی‌ده می‌‌شود و همچنین ترك عملی است كه در لسان فقه واجب شمرده می‌شود

دلیل فوق از جهات گوناگون قابل خدشه است كه به چند مورد آن اشاره می‌‌كنیم

این استدلال اگر هم درست و كامل باشد فقط ضرورت مصونیت از گناهان عمدی آن هم گناهانی كه در ملأعام و در انظار مردم انجام گیرد را اثبات می‌‌كند نه گناهانی كه در اثر غفلت و سهو و نسیان گاهی گریبانگیر آدمی‌می‌شود و نه گناهان پنهانی و دور از چشم مردم وجود سهو و نسیان و ابتلا به غفلتهای آنی و زودگذر در انسان امری طبیعی و مورد قبول همه است و هیچ كس تنها به دلیل اینكه گاهی در اثر سهو و فراموشی مرتكب بعضی گناهان خصوصا گناهان كوچك می‌‌شود مورد بی اعتمادی مردم قرار نمی‌‌گیرد آری اگر شخصی غرق در گناه بوده و آلودگی او به رذائل اخلاقی كماً و كیفاً در سطح بالایی باشد به او نمی‌‌توان اعتماد و اطمی‌نان كرد و اگر چنین شخصی ادعای پیامبری كند ادعایش مورد پذیرش مردم قرار نمی‌گیرد اما اگر یك انسان وارسته و متصف به صفات نیك انسانی و آراسته به فضائل اخلاقی كه هر چند معصوم نیست اما در مجموع انسان پاك و با فضیلتی است و مردم او را به عنوان یك انسان سالم و خوب می‌شناسند ادعای پیامبری كند ادعای او مورد توجه و تأمل قرار می‌‌گیرد و در مردم تأثیر می‌‌گذارد مضافا بر اینكه پیامبر فقط ادعای پیامبری نمی‌‌كند بلكه برای اثبات پیامبری خود دلایل و براهین و معجزاتی هم به مردم ارائه می‌‌دهد و همی‌ن معجزات به علاوه جاذبه معنوی و تاثیر كلامش در بیدار كردن فطرت خفته انسانها اطمی‌نان مردم نسبت به پیامبر را جلب می‌‌كند پس از آن هم اگر خود پیامبر مرتباً و به دفعات احكام الهی را نقض كرده و مرتكب معاصی و یا اعمال زشت و ناپسند آن هم به طور عمد و در حضور دیگران شود ممكن است پیامبری او زیر سؤال برود و مردم به صدق گفتار او شك كنند اما اگر فقط به درموارد بسیار اندك و در اثر سهو و فراموشی مرتكب بعضی از گناهان شود دلیلی ندارد كه مردم به صداقت او در ادعایش مبنی بر نبوت شك كنند در این استدلال فرض بر این است كه برای انسان فقط و فقط دو حال وجود دارد 1 غرق بودن در گناه و آلودگی‌های اخلاقی معصوم بودن به عبارتی دیگر گویا هر انسانی یا معصوم است یا غرق در گناه و بعد گفته‌اند اگر كسی غرق در گناه باشد مردم به صدق گفتار او اعتماد و اطمی‌نان نخواهند كرد پس كسی كه مدعی پیامبری است باید معصوم باشد تا مرد به او اعتماد كنند و هدف از نبوت حاصل گردد غافل از اینكه در اینجا حالت سومی‌هم هست و آن اینكه شخص مدعی پیامبری اگر چه معصوم نیست اما غرق در گناه و الودگی های اخلاقی هم نیست و در مجموع انسان پاك و وارسته ای است و به دلیل همی‌ن وارستگی و پاكی و صداقت و امانتداری و جاذبه معنوی كه دارد مردم نسبت به او احساس محبت و اطمی‌نان می‌كنند و ادعای چنین شخصی مبنی بر نبوت كه علاوه بر سابقه خوب و جایگاهی در دل مردم دارد برای اثبات ادعای خود معجزه هم می‌‌آورد زمی‌ن تا آسمان فرق دارد با ادعای یك شخص فاسق و گناهكار یا حتی عادی كه هیچ جایگاهی كه در دل مردم ندارد و در ضمن برای اثبات ادعای خود نمی‌‌تواند معجزه ای ارائه دهد

همان طور كه در ابتدی بند پیشین آوردیم این استدلال حداكثر ضرورت عصمت ظاهری پیامبران را اثبات می‌‌كند به عبارت دیگر اگر اعتماد مردم را مبنا قرار دهیم كافی است شخص مدعی پیامبری انسانی ظاهر الصلاح باشد یعنی در ملأ عام و در انظار مردم مرتكب گناهان یا اعمال زشت و ناپسند نشود تا مردم به او اطمی‌نان كنند اما ضرورتی ندارد كه شخص از هرگونه خطا و لغزش و گناهی چه در ظاهر و چه در پنهان مصون باشد پس این دلیل ناتمام است

استدلال فوق اگر هم درست و تمام باشد فقط ضرورت عصمت از گناه را اثبات می‌كند نه عصمت از خطا و اشتباه و این نكته مهمی‌است پیامبران همواره اعلام می‌‌كنند كه ما هم بشری مثل شما و همه افراد نوع بشر هستیم و تنها فرق ما با شما این است كه به ما وحی می‌‌شود محتوای وحی الهی هم همان چیزی است كه در كتب آسمانی آمده است یعنی مجموعه ای از معارف الهی و دستورات و احكام كلی كه دینداران مكلفند به آنها عمل كنند پیامبران هیچگاه اعلام نمی‌‌كنند كه تمام اعمال و حركات ریز و درشت ما حتی در حوزه زندگی فردی و خصوصی به راهنمایی وحی انجام می‌‌شود تا اگر مردم خطایی در اعمال او دیدند مثلا اشتباه درانتخاب همسر نسبت به ادعاهای او شك كنند بنابراین به عنوان مثال اگر پیامبر اسلام ص در انتخاب نگهبانان لایق و امانتدار و مطیع در سپردن تنگه كوه احد به آنها اشتباه كند و این اشتباه باعث شكست در جنگ شود هیچكس نسبت به پیامبر بودن آن حضرت شك نمی‌‌كند چرا كه آن حضرت مدعی نبوده است كه سپردن این امر به افراد مذكور به فرمان خدا و از طریق وحی بوده است

دلیل مذكور با این مدعا كه صفت عصمت قابل شناسایی توسط مردم نیست در تناقض آشكار است همان طور كه می‌دانیم بنا به ادعای شیعه امام و جانشین پیامبر ص باید معصوم باشد و چون صفت عصمت قابل تشخیص و شناسایی توسط مردم نیست پس امامت باید با نصب الهی و معرفی پیامبر یا امام معصوم قبلی تحقق یابد به عبارت دیگر امامت باید منصوص باشد اما در این استدلال گفته می‌‌شود كه اگر پیامبری معصوم نباشد مردم به او اعتماد نمی‌‌كنند و لذا غرض از نبوت حاصل نمی‌‌شود سؤال این است كه مردم چگونه می‌‌توانند به عصمت شخص پی‌ببرند تا بعد از آن ادعای او مبنی بر نبوت را بپذیرند و به او اعتماد كنند آنچه مردم می‌‌توانند به آن پی ببرند حداكثر این است كه از فلان شخص كه اكنون مدعی نبوت است تاكنون گناه یا خطا یا عمل زشتی دیده نشده است اما همه می‌دانیم كه این با عصمت فرق دارد ممكن است آن شخص در خلوت و پنهانی مرتكب اعمال زشت و ناپسندی شده اما مردم خبر نداشته باشند پس راهی برای اثبات عصمت یك شخص برای مردم وجودندارد حال چگونه است كه مردم بدون آنكه بتوانند به عصمت كسی اطمی‌نان پیدا كنند دعوت پیامبران را می‌پذیرند و به آنها اعتماد و اطمی‌نان می‌‌كنند

عصمت پیامبران و امامان از دیدگاههای مختلف

تعریف و اثبات عصمت پیامبران و امامان


فایل ورد word تحقیق تعریف و اثبات عصمت پیامبران و امامان
فهرست مطالب


از دیدگاه آقای مصباح یزدی

از دیدگاه آقای جعفر سبحانی

از دیدگاه آقای ابراهیم امی‌نی

ادله عقلی عصمت پیامبران و امامان

ادله نقلی عصمت پیامبران و امامان

آیا عصمت انبیاء مورد تایید قرآن است

حضرت آدم

سوره طه آیه 115

وسوسه می‌‌شود گول‌ می‌‌خورد می‌‌لغزد وازفرمان الهی سرپیچی می‌‌كند

سوره طه آیه ‌ 121

حضرت یونس

سوره ضحی آیه 7

سوره احزاب آیه 37

سوره مجادله آیه 2

عصمت امامان دوازده‌گانه

نقد دلیل



لینک کمکی