فایل ورد word تحقیق تشیع در مکه و مدینه

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد word تحقیق تشیع در مکه و مدینه دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد word تحقیق تشیع در مکه و مدینه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد word تحقیق تشیع در مکه و مدینه،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد word تحقیق تشیع در مکه و مدینه :


این مقاله بصورت Word و قابل ویرایش همچنین آماده پرینت می باشد


موضوع : تشیع در مکه و مدینه


حضور تشیع یا هواداری از علیه السلام به صورت فردی یا خاندانی در مكه و نیز به صورت عناصر محلی یا مهاجر از نقاط دیگر به طور جدی با تاریخ این شهر به نخستین روزهای حضور اسلام در آن باز می گردد ظهور سلسله خودمختار محلی خاندان شیعی بنی الحسن به روشنی از موقعیت بالا و ماهیت این حضور خبر می دهد مسأله ای كه برای مدتی طولانی مورد غفلت بوده موضع گرایش های شیعی سه سلسله از شرفا است كه یكی پس از دیگری از قرن دهم به بعد حاكم بر مكه شدند جعفری ها هواشم و بنو قتاده; مسأله ای كه اخیراً دریك مقاله عالی توسط R Mortel مورد بررسی قرار گرفته است وی در پرتو منابع اهل سنت به روشنی نشان داده است كه شرفای مكه به طور رسمی از تشیع به صورت نوع میانه رو زیدی آن دست كم تا اوایل قرن پانزدهم میلادی حمایت می كرده اند سنی ها به طور غالب شرفای مكّی حامی زیدیان و امام زیدی را كه اجازه می یافت در مسجد اعظم مسجدالحرام بر مذهب خود نماز بگزارد سرزنش می كردند به دیده آنها مكه محل تجمع بدعتگران یا مجمع الروافض شده بود

مارتل خاطر نشان كرده است كه در قرن پانزدهم تا اندازه ای به دلیل فشار ممالیك شرفای مكه به تدریج با روی آوردن به تسنن شافعی اقدام به قطع پیوند خود با زیدیه نمودند این واقعیت كه شماری از آنها زیر نظر دانشمندان سنی به تعلیم حدیث پرداخته و اجازه از آنها دریافت داشتند از دید مارتل به معنای شاهدی قطعی بر تغییر رویه مذهبی شرفای مكه می باشد4 به باور من باید در این مسأله احتیاط بیشتری شود زیرا ما از منابع شیعی در می یابیم كه چگونه برخی از دانشمندان شیعی به تعلیم حدیث نزد عالمان سنی پرداخته و از آنها اجازه دریافت می داشته اند گرچه همین منابع تغییر مذهب شرفا را یادآور می شوند كه البته در آغاز دوره عثمانی رخ داده و نیز این كه این تنها راه حفظ خودمختاری آنها و حفظ قدرت واقعی آنها بر حجاز بوده است افزون بر حضور مستمر نیروهای منظم مستقر در جده و مكه تحت فرماندهی سنجق بیك و اهمیت جدیدی كه به منصب قاضی حنفی داده شد آمدن عثمانی ها به شهر نیز كوشش های واكنش گرایانه ضد صفوی را به شهر مكه آورد و جو ضد صفوی را به ایجاد كرد ترس از جاسوسان صفوی كاملا محسوس بود به طوری كه منجر به بسته شدن دوره ای و نوبتی راه بیابانی حج بصره لحسا جزیره به ویژه در طی سال های 1555 تا 1591 شد این وضعیت در سال های 1047 / 1638 به اوج خود رسید زمانی كه فرمان اخراج همه زائران ایران از مكه و ممانعت از انجام حج توسط آنها در سالهای آتی توسط سلطان مراد چهارم صادر شد7 گرچه وقایع بعدی نشان می دهد كه این فرمان چندان جدی گرفته نشد و حجاج ایرانی همانند دیگران همچنان به حج می آمدند در واقع شرفای مكه دلایل فراوانی برای اجازه دادن به حجاج ایرانی برای آمدن به حج و داشتن روابط خوب با صفویه داشتند آنها به عنوان اعقاب پیامبرصلی الله علیه وآله مورد احترام و ستایش تمامی مؤمنان شیعه تحت حاكمیت صفویان بودند اشخاص بلند پایه درباری مقامات مذهبی و ثروتمندان افراد دست و دلبازی بودند كه بخشش هایی در قالب هبه یا وقف داشتند با این وصف حضور حسن بن عجلان حسنی به عنوان یكی از شرفای مكه در دربار شاه عباس تعجب انگیز نخواهد بود به هر روی ما باید به خاطر بسپاریم كه حج نقش مهمی را در اقتصاد حساس مكه در زمینه تجارت بر عهده داشت و ممانعت از آمدن تاجران ایرانی بر روی درآمد كسان زیادی كه در این موقعیت به تجارت مشغول بودند تأثیر می گذاشت به هر حال تشیع در مكه فعال بود حتّی به نظر می رسد كه گاه در پوشش تسنن به فعالیت می پرداختند به عنوان مثال می توان به خاندان طبری اشاره كرد كه اینان از سادات حسینی بودند و در میان آنها فقیه امام شاعر و مورخ وجود داشت آنها تا اواسط قرن دوازدهم از طبرستان به مكه آمده و در این دیار اقامت گزیدند همین طور آنها در قرن سیزدهم توانستند با حمایت شرفای مكه نظارت بر پست مذهبی مهمی; مانند امامت مقام ابراهیم و در نتیجه منصب مفتی شافعی را به دست آورند9 این درست است كه اعضای این خانواده در منابع به عنوان دانشمندان سنی اصیل یاد و معرفی شده اند10 اما گفته شده كه یكی از آنها با نام سید عبدالله بن محمد طبری م بعد از 1044 / 1635 نسخه ای از یك كتاب برقی م بعد از 183 / 799 دانشمند شیعی را كه در باره احادیث اهل بیتعلیهم السلامبوده كتابت كرده كه این خود پرسش ها و تردیدهایی را در باره مذهب واقعی آنها مطرح می كند مورد مشابه وضعیت احمدبن فضل بن محمد باكثیر مكی م 1047 / 38ـ1637 شاعر و منجم است او در حمایت شریف مكه درآمد تا آنجا كه كتاب وسیله المآل فی مناقب الال را به او اهدا كرد وی در مقدمه كتابش خاطر نشان می كند كه از خدا به سبب اعطای محبت اهل بیت كه شایسته آن هستند سپاسگزار است این چیزی است كه در منابع شیعه برادر به حساب آوردن او به عنوان یك پیرو مخلص علیه السلام علی رغم وابستگی ظاهریش به مذهب شافعی كافی است

تاریخ تشیع در مكه و مدینه


فایل ورد word تحقیق تشیع در مکه و مدینه
فهرست مطالب


تاریخ تشیع در مكه مدینه


تشیع در مكه و مدینه


تشیع در مدینه


تشیع در جبل عامل


تشیع در حلب


پی نوشت ها



لینک کمکی