فایل ورد word شاخص های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد word شاخص های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد word شاخص های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد word شاخص های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد word شاخص های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران :

موضوع : فایل ورد word شاخص های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران


توضیح: این فایل به صورت ورد و آماده چاپ می باشد


چكیده
پدیده جهانی شدن یكی از بحث‌انگیزترین موضوعات فرآوری كشورها در عصر كنونی است كه در مورد آن اختلاف‌ نظرهای بسیاری وجود دارد و بررسی آثار و پیامدهای گسترده این فرآیند بر ابعاد مختلف حیاتی انسانی از جمله آثار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن توجه خاص اندیشمندان، سیاستمداران، اقتصاددانان و متولیان فرهنگی جهان را به خود جلب كرده است. این بررسی‌ها، قبل از همه نیازمند كمی كردن این پدیده و ساخت و به كارگیری شاخص‌های مناسب برای اندازه‌گیری آن می‌باشد. در این مقاله برآنیم كه شاخص‌های مختلف جهانی شدن را كه در ادبیات اقتصادی تجربی كاربرد دارد، معرفی نماییم. در بخش اول به مقدمه و طرح موضوع پرداخته و در بخش‌های دوم و سوم به ترتیب شاخص‌های تركیبی و غیر تركیبی جهانی شدن ارائه خواهد گردید. در بخش پایانی، فرآیند جهانی شدن را در آیینه شاخص‌ها نظاره‌گر خواهیم بود.
مقدمه و طرح موضوع
جهانی شدن - واژه رایج دهه 1990 میلادی - یكی از مناقشه‌آمیزترین موضوعات در علوم اجتماعی است كه هر چند در مورد آن بحث‌های زیادی صورت گرفته است، ولی هنوز تعریفی جامع و فراگیر- كه در بردارنده كلیه جوانب این پدیده باشد- ارائه نشده است و همچنان پیرامون تعریف آن مشاجرات و ابهامات فراوانی مشاهده می‌شود.
برخی نویسندگان جهانی شدن را «مرحله‌ای از سرمایه‌داری» و یا «مدرنیته جدید» خوانده و برخی آن را «یك راه جدید تفكر» معرفی كرده‌اند. در عین حال گاه با تعاریفی نسبتاً دقیق مواجه می‌شویم كه آنها نیز نمی‌توانند ابهامات پیرامون این كلمه را كاملاً بزدایند و ضمناً علیرغم برخی همپوشانی‌ها، بسیار متفاوت و مختلفند.
«پراتون»، جهانی شدن را فرآیندی از تحول می‌داند كه مرزهای سیاسی و اقتصادی را كمرنگ كرده، ارتباطات را گسترش داده و تعامل فرهنگ‌ها را افزون می‌نماید. به نظر وی جهانی شدن پدیده‌ای چند بعدی است كه آثار آن قابل تسری به فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی، نظامی و فناوری است و همچنین فعالیت‌های اجتماعی همچون محیط زیست را متاثر می‌كند و به نظر «مالكوم واترز» جهانی شدن فرآیندی اجتماعی است كه در آن قید و بندهای جغرافیایی كه بر روابط اجتماعی و فرهنگی سایه افكنده است، از بین می‌رود و مردم به طور فزاینده از كاهش این قید و بندها آگاه می‌گردند. برخی دیگر جهانی شدن را معادل «غربی‌سازی» یا «تجدد» بویژه در شكل آمریكایی آن دانسته‌اند. در این معنا جهانی شدن پویشی است كه طی آن ساختارهای اجتماعی مدرنیته (سرمایه‌داری، عقلگرایی، صنعتی شدن، دیوان سالاری و …) در سرتاسر جهان گسترش می‌یابد و فرهنگی‌های قدیمی و پایبست‌های بومی نابوده می‌گردند. در این معنا است كه گاهی جهانی شدن را امپریالیسم «مك دونالد»، «هالیوود» و «سی ان ان» نام نهاده‌اند. البته این تعابیر بیشتر در مباحث مربوط به امپریالیسم استعماری مطرح می‌گردد، كه در این زمینه جهانی شدن را با فرآیند همگون‌سازی مرتبط می‌دانند. «مارتین خور» معتقد است كه جهانی شدن در این معنا، همان چیزی است كه چندین قرن در جهان سوم «مستعمره‌سازی» خوانده می‌شد.
1- جهانی شدن اقتصاد
یكی از پدیده‌های بسیار قابل توجه دهه‌های اخیر در اقتصاد جهانی، درهم آمیزی و ادغام متزاید اقتصادهای ملی در اقتصاد جهانی است كه آثار آن را می‌توان در افزایش بازرگانی بین‌المللی، جهانی شدن تولید و جهان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) ملاحظه كرد. در نیمه دوم دهه 1980 متوسط رشد سالانه مبادله كالا در سطح جهان دو برابر رشد تولید جهانی بوده كه این نسبت در نیمه اول دهه 1990 به سه برابر افزایش یافته است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز شاهد رشدی چشمگیر بوده است و در سال 1997 به 400 میلیارد دلار بالغ گردیده كه هفت برابر میزان آن در دهه 1970 است. انتقالات پر تفوی و دیگر اشكال كوتاه مدت سرمایه نیز از رشدی اساسی برخوردار گردیده و هم اكنون میزان ناخالص این جریانات سرمایه‌گذاری به بیش از 2 تریلیون دلار در سال رسیده است كه تقریباً 3 برابر مقدار آن در دهه 1980 می‌باشد متعاقب مقررات زدایی در بازارهای مالی در سراسر جهان و تحویل رو به گسترش تكنولوژی اطلاعات، بازارهای مالی نیز به سرعت آزادسازی شده‌اند و با بین‌المللی شدن روز افزون خدماتی چون بانكداری، بیمه، تبلیغات، حسابداری، ارتباطات و رسانه‌های همگانی الگوهای مصرف و تقاضا در سراسر جهان دگرگون گشته و با حضور گسترده شركت‌های چند ملیتی، وسایل ادغام هر چه بیشتر در اقتصاد جهانی فراهم گردیده است.
در این قسمت به برجسته‌ترین بعد جهانی شدن یعنی مفهوم جهانی شدن اقتصاد می‌پردازیم. درباره این مفهوم نیز همانند جهانی شدن، به تعاریف و برداشت‌های گوناگون برمی‌خوریم. اولین برداشت معمول از جهانی شدن اقتصاد، معنایی مترادف با «بین‌المللی شدن» است كه رشد مبادلات و تعاملات بین‌المللی را مد نظر قرار می‌دهد. در دومین كاربرد، جهانی شدن (اقتصاد) معادل «آزادسازی » ملاحظه شده است. در این نگرش، جهانی شدن به «فرآیند حذف محدودیت‌های تحمیل شده از ناحیه دولت بر روابط خارجی كشورها به منظور دستیابی به یك اقتصاد جهانی باز و بدون مرز اشاره دارد. به عبارتی دیگر، در این كاربرد، منظور از جهانی شدن فرآیند ادغام در اقتصاد بین‌الملل می‌باشد. شواهدی از چنین جهانی شدن در دهه‌های اخیر را می‌توان در كاهش گسترده یا حتی حذف كامل موانع بر سر راه تجارت، محدودیت‌های ارزهای خارجی، كنترل سرمایه و نیز حذف روادید برای شهروندان برخی كشورهای مشاهده نمود.
فایل ورد word شاخص های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران
فهرست مطالب
شاخص‌های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران
چكیده 3
مقدمه و طرح موضوع 4
1- جهانی شدن اقتصاد 5
2- شاخص‌های جهانی شدن 8
3- شاخص‌های تركیبی 10
4- شاخص‌های غیر تركیبی 19
1-4- شاخص‌های «باز بودن تجاری» 20
1-1-4- شاخص‌های وقوعی 20
2-1-4- شاخص‌های پیامدی 23
2-4- شاخص‌های باز بودن مالی 33
5- فرآیند جهانی شدن در آئینه شاخص‌ها 34
6- ایران و فرآیند جهانی شدن اقتصاد 37
جمع بندی وملاحظات 42
منابع 46



لینک کمکی