فایل ورد word تحقیق جامعه شیعه در مدینه نخاوله

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد word تحقیق جامعه شیعه در مدینه نخاوله دارای 68 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد word تحقیق جامعه شیعه در مدینه نخاوله  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد word تحقیق جامعه شیعه در مدینه نخاوله،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد word تحقیق جامعه شیعه در مدینه نخاوله :


موضوع : فایل ورد word تحقیق جامعه شیعه در مدینه نخاوله


تحقیق حاضر كوششی است برای تشریح وضعیت جامعه شیعه مدینه و مناطق همجوار آن در جنوب شهر مدینه البته بیشتر از قرن نوزدهم به این سو و با اشارتی به پیشینه تاریخی آن این گزارش مبتنی است بر یك رشته منابع جور و اجور اعم از منابع درجه اول و دوم از آثار عربی قرون میانه تا نوشته های سیاحان اروپایی و آثار مخالفان فعلی دولت سعودی همچنین از نوشته های تاریخیِ سالشمارانه از قدیم تاكنون و گزارش هایی كه ایرانی ها و لبنانی های شیعه و دیگر زائران مدینه نگاشته اند البته تصویر به دست آمده از بسیاری جهات مبهم است بویژه از آن روی كه مؤلفِ نوشته حاضر نتوانسته و شاید هرگز نتواند یك پژوهش جدی انجام دهد

در آغاز بیان چند ویژگی درباره اهمیت عمومی مدینه در تاریخ شیعه و نیز در تفكر مذهبی آن بسیار مناسب است و ما باید به خاطر داشته باشیم كه مدینه در مقایسه با سایر شهرهای مقدس و مذهبی نزد شیعیان امامی و به طور كلی به دلیل داشتن چند ویژگی متفاوت است

تاریخ و اهمیت مذهبی این شهر بستگی كامل به شهر مكه دارد به این معنا كه هر چند زیارت مدینه بخشی از اعمال حج نیست اما زیارت آن قبل یا بعد از اعمال حج مورد اعتنای تمامی مسلمانان است و در اصل برای شیعیان یك وظیفه مقدس به شمار می آید 2 این در حالی است كه برخی از شهرهای مقدس شیعه مانند نجف و كربلا در اصل در اطراف مرقد امامانعلیهم السلام ساخته شده و نیز برخی از آن ها مانند مدینه مدت ها پیش از آن كه نزد شیعه شهری مقدس باشد وجود داشته اند3 اگر ما اهمیت تقدّس مذهبی شهرها را از دید شیعه بر اساس شمار امامانی كه در آن مدفونند بسنجیم باید نتیجه بگیریم كه شهر مدینه بیشترین اهمیت و محبوبیت را در قیاس با شهرهایی مانند نجف و كربلا دارد چرا كه به عنوان مثال در هر یك از آنها تنها یك امام دفن شده اما مدینه شهر محبوب همه مسلمانان به دلیل مدفون شدن پیامبر در آن قبر چهار امام را در خود جای داده است وآنها عبارتند از: حسن بن علی علی زین العابدین محمد باقر و جعفر صادق علیهم السلام در آنجا همچنین قبر فاطمه دختر پیامبرصلی الله علیه وآله مادر دو امام حسن و حسین و یكی از محبوبترین زنان قدسیه در اسلام قرار دارد همین طور مرقد شمار دیگری از اعضای خاندان پیامبر اهل البیت در آنجا می باشد4

البته این امر به این صورت حساسیت بیشتری ایجاد نمی كند اما اهمیت ویژه ای را مطرح می سازد كه به هر روی برای زیارت شهرهای مقدس افراد را به خود جذب می كرد

روشن است كه زیارت مدینه توسط زائران شیعه نسبت به همكیشان سنیِ آنها عمومیت بیشتری دارد5 شیعیان امامی همه امامان خود به جز امام دوازدهم را كه در غیبت است شهید می دانند طبیعی است كه توقف در برابر مرقد چهار امام در مدینه عمیق ترین احساسات مذهبی را در آنها ایجاد می كند

در دوره جدید یعنی از دهه 1920 اندوه شیعیان زائر قبرستان قدیمی مدینه یعنی بقیع الغرقد به اختصار بقیع6 شدت یافت چرا كه آنها شاهد بودند كه حرم امامان در عراق ایران و حتی بسیاری از مراقد امامزادگان7 با كتیبه ها و تزیینات پر هزینه از طلا و نقره و آیینه و غیره پوشیده شده اند در چنین حالتی سادگیِ بیش از حدّ آرامگاه امامان در مدینه یك ضربه روحی برای آنها بود این امر حتی برای زائرانی كه آگاهی كافی در باره خرابی مراقد امامان بقیع ـ به دست سعودی ها پس از پیروزیشان در دسامبر 1925 ـ داشتند صادق بود

پیش ازاین حوادث نیز مدینه وضعیت متفاوتی با شهرهای مقدس در شرق مانند نجف كربلا كاظمین و مشهد داشت سامرا هم تا حدی یك استثنا بود مدینه هیچ گاه حوزه علمیه شیعی نداشت گرچه دانشمندان و واعظان و طلاب از شیعیان در مدینه و اطراف آن از روزهای نخست دوره اسلامی تاكنون وجود داشتند امّا هیچ مدرسه ای كه قابل مقایسه با مراكز شیعی در عراق و ایران باشد درآنجا تأسیس نشد8 همین سخن درباره مكه نیز صادق است البته این مسأله نتیجه عمده وضعیت سیاسی بود به جز چند مورد مدینه همیشه زیر سلطه قدرت های سنی بوده است با این همه حكام محلی مانند بسیاری از شرفای هاشمی مكه به داشتن تمایلات شیعی شناخته شده بودند شرفای مكّه در نظر بسیاری از نویسندگان شیعه شیعیانی بودند كه به دلایل روشنی خود را سنی مطرح می كردند رفتاری كه بر اساس اصل تقیّه در فقه شیعه مشروع بود این سخن كه همه شرفا گرایش شیعی داشته باشند جای بحث دارد با این حال تردیدی نیست كه گرایش شیعی در میان برخی از طوایف خاندان هاشمی بویژه در میان اشراف حسینی مدینه9 وجود داشته است این حقیقت می تواند روشن سازد كه چرا شیعیان آرزو داشتند تابه عنوان مجاور10برای زندگی و حتی مردن! در مدینه باشند و معمولاً برای اقامت در مدینه یا حومه آن موفق می شدند ملامحمد امین استرآبادی م میان 1033 ـ 1036 / 1623 ـ 1626 كه مجدِّد مكتب اخباری میان شیعه است نمونه ای مشخص می باشد

می توان دلیل آورد كه ریشه و اساس رشد تشیع از لحاظ تاریخی به دوران زندگی پیامبر برمی گردد زمانی كه طایفه وی بنی هاشم از موقعیت خاص و عالی مذهبی كه مورد تأیید قرآن هم بود برخوردار شدند محروم كردن خاندان او ـ اهل بیت ـ از ارث بعد از رحلت ایشان اقدامی بود كه سبب برآمدن شیعه یعنی طرفداران علی بن ابی طالب پسرعمو وداماد پیامبر و درنهایت رهبر هاشمی هاشد

این در حالی است كه نخستین جنبش های طرفدار شیعه علیعلیه السلام در عراق پدید آمد در حجاز هم مقاومت علوی كم و بیش در برابر امویان و سپس عباسیان به وجود آمد12 گرچه رشد بعدی تشیع مانند ظهور شاخه ها و فرقه های مختلف و غیره در عراق ایران و مناطق دیگر صورت گرفت لیكن نباید فراموش كرد كه حجاز بویژه مكه و مدینه مهد تشیع بوده است به همین ترتیب نباید حضور جامعه شیعی امامی یا زیدی از همان اوائل دوره اسلامی تا قرن بیستم مورد غفلت قرار گیرد اینك این تداوم موضوع پژوهش حاضر است

مقاله جامعه شیعه در مدینه نخاوله

جامعه شیعه در نخاوله


فایل ورد word تحقیق جامعه شیعه در مدینه نخاوله
فهرست مطالب


پیشگفتار


مقدمه


امیرنشینِ شیعیِ بنی الحسین


پی نوشت ها


جامعه شیعه در مدینه


نخاوله 2


اشراف حسینی در دوره جدید


قبیله حرب و طوایف شیعه آن


پی نوشت ها



لینک کمکی