فایل ورد word تسامح و تساهل به دیدگاه اسلام و آموزه های پیامبر و تفاوت آن با تسامح و تساهل در لیبرالیس دارای 42 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد word تسامح و تساهل به دیدگاه اسلام و آموزه های پیامبر و تفاوت آن با تسامح و تساهل در لیبرالیس کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد word تسامح و تساهل به دیدگاه اسلام و آموزه های پیامبر و تفاوت آن با تسامح و تساهل در لیبرالیس،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد word تسامح و تساهل به دیدگاه اسلام و آموزه های پیامبر و تفاوت آن با تسامح و تساهل در لیبرالیس :
موضوع : فایل ورد word تسامح و تساهل به دیدگاه اسلام و آموزه های پیامبر و تفاوت آن با تسامح و تساهل در لیبرالیس
توضیح: این فایل به صورت ورد و آماده ی پرینت می باشد
آنچه در این تحقیق، بررسی شده است تسامح و تساهل در اسلام و آموزههای پیامبر اعظم است. پس از مفهوم شناسی تسامح و تساهل، به دیدگاه اسلام و آموزههای پیامبر اعظم در این موضوع پرداخته شده است.
تسامح و تساهل به تسامح و تساهل مثبت و منفی تقسیم میگردد. مقصود از تسامح و تساهل مثبت، آن مواردی از تسامح و تساهل است كه اسلام نگاه تأییدی و مثبت به آن دارد و مقصود از تسامح و تساهل منفی، نقطه مقابل آن است. جمع بندی این بخش از بحث این است كه اسلام نه به صورت مطلق بر روی تسامح و تساهل مهر تأیید میزند و نه به صورت مطلق آن را نفی و محكوم میكند. به دنبال آن، در ضمن یك بحث تطبیقی تحقیقی، به تفاوتهای اساسی دیدگاه اسلام و لیبرالیسم در مورد تسامح و تساهل اشاره شده است.
مقدمه :
یكی از مباحثی كه در میان صاحب نظران غربی سخت مورد توجه قرار گرفته است مسئله تسامح و تساهل است. گرایش غالب در میان آنها همان دیدگاه لیبرالیستی است كه به صورت افراطی بر تسامح و تساهل توصیه و تأكید میكنند.
در آموزههای پیامبر اسلام و دین اسلام نیز به مسئله تسامح و تساهل توجه شده است. اسلام و لیبرالیسم در این مورد هم در اصل موضوع و هم در مبانی آن با هم اختلافنظر جدی دارند. با توجه به مطرح بودن این بحث در میان اندیشمندان و صاحب نظران داخلی و اختلافنظرهای موجود در این باره، جا دارد به صورت تحلیلی و تفصیلی به این موضوع پرداخته شود. ضمن اینكه در این موضوع، علاوه بر استناد به سیره عملی و روایات پیامبر اعظم، برای جامعیت بیشتر بحث، به آیات و روایات دیگر نیز اشاره شده است. پیشینه تاریخی اندیشه تسامح و تساهل در غرب به قرنهای شانزدهم و هفدهم میلادی باز میگردد و تا قبل از آن خبری از این اندیشه نبود. مسیحیان در قرون وسطی، هیچ رقیبی را تحمل نمیكردند؛ مثلاً آگوستین خواهان مجازات بدنی تفرقهافكنان و بدعت گذاران بود و این رویه تقریباً در تمام قرون وسطی رایج بود. تشكیل انگیزیسیون (محكمه تفتیش عقاید) در قرون وسطی بهترین شاهد بر فقدان روحیه تسامح و تساهل در غرب در این دوران است. حتی، «لوتر» و «كالون» نیز اعتقادی به تسامح و تساهل به مفهوم امروزی نداشتند. در قرن هفدهم طی جنگهای سی ساله و درگیریهای تلخ و بیثمر مذهبی معلوم شد كه تنش و نزاع مذهبی فایدهای برای دو طرف ندارد و همین امر موجب گرایش به تسامح طلبی شد. میگویند اولین بار مفهوم تسامح و تساهل در غرب توسط جان لاك در رسالهای با عنوان «مكتوبی در باب تساهل و مدارا» مطرح شد. اما دیری نپایید كه در قرن هیجدهم مفهوم تسامح مذهبی شكل گرفت و در قرن نوزدهم سیاست تسامح مذهبی در بیشتر كشورهای اروپایی رواج یافت و به سبب آن بیتفاوتی رونق گرفت.
مفهوم شناسی تسامح و تساهل :
تساهل از ریشه «سهل» و به معنای آسان گرفتن، به نرمی رفتار كردن، سهل گرفتن بر یكدیگر و سهل انگاری است. تسامح از ریشه «سمح» و به معنای مدارا كردن، فروگذار نمودن و كوتاه آمدن با گذشت و بزرگواری است . معمولاً این دو واژه را مترادف هم به كار میبرند اما با توجه به ریشه یابی لغوی، تسامح فرق ظریفی با تساهل دارد و آن اینكه: تسامح هر نوع سهل گرفتن و نرمی رفتار كردن نیست بلكه سهل گرفتنی است كه با گذشت و بزرگواری همراه است. معادل تسامح و تساهل در انگلیسی، Toleranceاز ریشه tolerبه معنای تحمل كردن و اجازه دادن است. در فرهنگ آكسفورد، سه معنا برای آن ذكر شده است (Oxford Advanced Learer"s Dictionary (1998-99) P. 1258):
1ـ اجازه دادن به وقوع یا ادامه چیزی كه شخص آن را نمیپسندد و با آن موافق نیست؛
2ـ تحمل شخص یا چیزی بدون شكایت و گلایهمندی؛
3ـ طاقت و تحمل مصرف یك دارو و یا...
این واژه با مصدر Tollo كه به معنای حمل كردن، بردن و اجازه دادن است هم خانواده است؛ گویی كسی كه تسامح میورزد باری را تحمل میكند. از این رو برخی معتقدند نزدیكترین معادل واژه «تولرانس»، حلم است، زیرا «حلم» به معنای تحمل امور ناگوار در عین قدرت و قوت است. در اصطلاح، تسامح و تساهل، عدم مداخله و ممانعت یا اجازه دادن از روی قصد و آگاهی نسبت به اعمال و عقایدی است كه مورد پذیرش و پسند شخص نباشد. به تعبیر دیگر، نوعی بردباری است كه انسان در برابر عقاید، رفتار و گفتار ناخوشایند دیگری از خود نشان میدهد.
با توجه به آنچه گذشت، وجود عناصر زیر در تسامح و تساهل ضرورت داد:
الف: وجود اختلاف نظر؛ بنابراین سازگاری جمعیتی هم عقیده، تسامح و تساهل نامیده نمیشود.
ب: ناخشنودی و نارضایتی؛ بر اساس این، تسامح و تساهل نه به معنای بیتفاوتی و بیانگیزگی است و نه به معنای پذیرش عقیده و یا رفتار دیگری.
ج: آگاهی و قصد؛ بنابراین عكس العمل نشان ندادن نسبت به عقیده و رفتار دیگران به دلیل جهل و یا غفلت، تسامح و تساهل نامیده نمیشود.
د: قدرت و توانایی؛ بنابراین مدارای عاجزانه و از روی ناچاری، تسامح و تساهل نامیده نمیشود.
نقطه مقابل تسامح و تسامح، خشونت است. خشونت در لغت به معنای درشتی، تندی، صلابت، قاطعیت و انعطافناپذیری است. و در اصطلاح، عبارت است از هر گونه اقدام علیه دیگری كه ایجاد ترس و یا ناراحتی نماید و یا دستكم مطلوب و خوشایند طرف مقابل نباشد. این اقدام میتواند شامل اقدام فیزیكی مانند ضرب و جرح و قتل و یا اقدام معنوی مانند تهدید و توهین و تحقیر و یا حتّی ایستادگی كردن و كوتاه نیامدن از یك عقیده و یا رفتار در برابر دیگری گردد. واژه غلظت نیز معنایی مشابه معنای خشونت دارد. (ر.ك: لغتنامه دهخدا، معین و المنجد).
تسامح و تساهل مثبت و منفی در اسلام :
هر چند دو واژه تسامح و تساهل در متون دینی و اسلامی مصطلح نیست اما واژههایی در روایات ما وجود دارد كه میتوان آنها را تقریباً مترادف این دو واژه به شمار آورد كه آن از جمله میتوان واژههای رفق و مدارا و حلم و تیسیر (آسان گرفتن) را نام برد. از آیات و روایات استفاده میشود در پارهای از موارد، تسامح و تساهل امری ممدوح و مطلوب است كه آن را تسامح و تساهل مثبت نامگذاری میكنیم؛ چنان كه در مواردی نیز امری ناپسند و ناروا است كه آن را تسامح و تساهل منفی مینامیم. در اینجا هم به موارد تسامح و تساهل مثبت و هم به موارد تسامح و تساهل منفی در اسلام اشاره میكنیم. چنان كه قبلاً بیان شد، تكیه اصلی ما به روایات، سیره عملی و آموزههای پیامبر اعظم و نیز آیات مربوطه است، اما جهت جامعیت بحث، از آیات و روایات دیگر نیز غافل نخواهیم بود.
تسامح و تساهل مثبت در اسلام :
پارهای از موارد تسامح و تساهل مثبت در اسلام به شرح زیر است:
1ـ تسامح و تساهل در رویارویی با مردم:
آیات و روایاتی كه دلالت بر نرمخویی، سهلگیری و مدارای پیامبر اعظم و ائمه اطهار: و یا توصیه آنها بر این امر دارد، بیانگر این است كه در رویارویی با مردم باید با تسامح و تساهل رفتار كرد.
قرآن كریم درباره رمز موفقیت پیامبر اكرم میفرماید: «فَبما رَحْمَهٍ منَ اللّه لنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْب لاَنْفَضُّوا منْ حَوْلكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفرْ لَهُمْ وَ شاورْهُمْ فی الاَْمْر؛ یعنی از رحمت خدا بود كه با مردم، نرمخوی بودی، اگر سنگدل و خشن و تندخو بودی از اطرافت پراكنده میشدند. پس، از خطاهای آنان درگذر، و از خداوند برای آنها طلب آمرزش كن و با آنها در كارها مشورت نما»
در این آیه علاوه بر اینكه خداوند به نرم خویی پیامبر اعظم در برابر مردم به عنوان رمز موفقیت او اشاره كرده است، به پیامبر دستور میدهد از لغزشهای مردم درگذرد، برای آنها طلب آمرزش كند و در كارها با آنها مشورت نماید. همه این توصیهها حكایت از لزوم تسامح و تساهل مثبت با مردم دارد. بزرگترین نمونه عفو و گذشت پیامبراكرم، عفو عمومی مردم مكه پس از فتح مكه است؛ مردمی كه بدترین برخوردها، زشتترین توهینها و خشنترین جنگها را نسبت به پیامبر و یاران او روا داشتند، اما اینها موجب نگردید كه پیامبر اكرم پس از پیروزی، در برخورد با آنها از مسیر رأفت اسلامی خارج شود. در روایتی از پیامبر اكرم آمده است: «امرت بمداراه الناس كما امرت بتبلیغ الرساله؛ همانگونه كه به تبلیغ رسالت مأمور شدم به مدارا با مردم نیز مأمور شدم» . در این روایت، مدارای با مردم، همانند تبلیغ رسالت، ماموریت اصلی پیامبر قلمداد شده است كه نشاندهنده اهمیت بسیار زیاد آن است. و یا در روایتی فرمود: «ان الله عزّ و جلّ لمیبعثنی معنّفاً ولكن بعثنی مّعلماً و میسراً؛ خداوند مرا مبعوث نكرد كه با زور با مردم رفتار كنم بلكه برانگیخت تا معلّم و آسانگیر برای آنها باشم».
یا در روایتی آمده است كه جبرئیل به نزد پیامبر آمد و به او گفت: ای محمد! پروردگارت به تو سلام میرساند و میفرماید: با خلق من مدارا كن . همچنین، در روایتی دیگر از پیامبر اكرم آمده است: «رفق و مدارا میمنت دارد و سخت گیری شوم و نحس است» . و یا در روایت دیگر از پیامبر چنین آمده است: «مدارا و نرمش را بر چیزی ننهند جز آن كه آن را زینت و زیور بخشد و از چیزی نگیرند جز آن كه آن را زشت كند» (پیشین).
و یا فرمود: «اگر رفق و مدارا به چشم دیده میشد آفریدهای از آن زیباتر و نیكوتر نبود» .
فایل ورد word تسامح و تساهل به دیدگاه اسلام و آموزه های پیامبر و تفاوت آن با تسامح و تساهل در لیبرالیس
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 1
مفهوم شناسی تسامح و تساهل 2
با توجه به آنچه گذشت، وجود عناصر زیر در تسامح و تساهل ضرورت دارد 3
تسامح و تساهل مثبت و منفی در اسلام 4
تسامح و تساهل مثبت در اسلام 4
1ـ تسامح و تساهل در رویارویی با مردم 4
2 ـ تسامح و تساهل در تشریع 6
3 ـ تسامح و تساهل در دعوت مردم به دین 7
4ـ تسامح و تساهل اسلام در همزیستی مسالمتآمیز مسلمانان با پیروان ادیان دیگر 8
5ـ تسامح و تساهل در زمامداری و مدیریت 10
6ـ دستور اسلام به تسامح و تساهل به مثابه یك فضیلت اخلاقی 11
7 ـ تسامح و تساهل خداوند در پاداش و كیفر 12
قاطعیت و صلابت در اسلام 12
1ـ قاطعیت در رساندن ماموریت و رسالت الهی 13
2ـ قاطعیت در مبارزه با باطل و بیان حق 14
3ـ قاطعیت در بیان آموزهها و معارف دینی و مبارزه با هر نوع تحریف و بدعت گزاری در دین و یا كتمان آن 15
4ـ قاطعیت حكومت در برابر حقوق مردم، برقراری عدل و مبارزه با ظلم 16
5ـ قاطعیت حكومت در اجرای حدود الهی 18
6ـ قاطعیت در برابر دشمنان اسلام و مسلمین كه فتنه انگیزی میكنند 19
7ـ قاطعیت در نفی و طرد ولایت كفار بر مسلمانها 20
تفاوت دیدگاه اسلام و لیبرالیسم در مورد تسامح و تساهل 21
مبانی تسامح و تساهل در لیبرالیسم 22
نقد و بررسی مبانی لیبرالیسم در تسامح و تساهل 26
نقد نسبیت معرفت 27
نقد پلورالیسم 29
نقد اومانیسم 30
نقد سكولاریسم 33
نتیجه 34
منابع و مآخذ 35
