فایل ورد word تحقيق ميزان استرس بين معلمان زن بومي و غيربومي دارای 93 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد word تحقيق ميزان استرس بين معلمان زن بومي و غيربومي کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از منابع و مراجع فایل ورد word تحقيق ميزان استرس بين معلمان زن بومي و غيربومي
ابراهیمی قوام، صغری، منابع استرسزا در شغل معلمی، ماهنامه تربیت، سال یازدهم، شماره 8، اردیبهشت 1375
استورا، تنیدگی یا استرس، پریرخ دادستان، تهران، رشد، 1377
آگیلار وفائی، مریم، استرس شغلی معلمی: شیوع، منابع و پیامدهای استرس حرفهای در میان معلمان ایرانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، 1377
حسینی نسب، سید داوود، بررسی کاربرد مدل همخوانی فرد، محیط در استرس معلمان، تبریز، 1377
بست، جان، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، حسن پاشا شریفی،نرگس طالقانی، تهران، رشد، 1371
رضائی، علیرضا، میزان شیوع، منابع و علائم استرس در میان معلمان ایرانی، دانشگاه شیراز، 1368
شاملو، سعید، بهداشت روانی، چاپ یازدهم، تهران، رشد، 1374
علاقهبند، علی، جو سازمانی مدرسه، فصلنامه مدیریت آموزشی، دوره پنجم شماره 20، زمستان 1377
مداحی، محمد، نقش عوامل استرسزای اجتماعی در عملکرد تربیتی معلم، مجموعه مقالات چهارمین سمپوزیوم جایگاه تربیت و نقش تربیتی معلم، جلد اول،انتشارات تربیت، تهران، 1374
محمدزاده، عباس؛ مهروژان، آرمن، رفتار سازمانی، نگرش مقتضایی، چاپ اول، تهران انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، 1375
مغازه، زهرا، رابطه استرس شغلی معلمین و رضایت شغلی آنها در منطقه مهر شهر کرج، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه علوم انسانی، 1374
میرکمالی، سیدمحمد، فشار روانی در سازمان مدیریت، دانش مدیریت سال یازدهم، شماره 39-1377
وین. ک. هوی و سیسل ج میکسل، سسید عباسزاده؛ میرمحمد، تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی جلد دوم چاپ دوم، انتشارات دانشگاه ارومیه، 1376
وفایی بوربور، صدیقه، نقش جهتگیری دینی و مقابله مذهبی در استرس شغلی دبیران، دانشگاه تربیت مدرس تهران، 1378
نیکنامی، مصطفی، محرکهای فشارزا در کار معلمی و استراتژیهای مقابله با آنها، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 3 و 4، سال 1377
بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word تحقيق ميزان استرس بين معلمان زن بومي و غيربومي
1-1 مقدمه
چکیده
موضوع سلامت روانی معلمان و تاثیر ایشان در کلاس درس و نیز اثر آن در کارایی و پیشرفت دانش آموزان موضعی است که اکثر متخصصان تعلیم و تربیت بر اهمیت آن تاکید بسیاری دارند
از آن جا که شغل معلمی از مشاغل پراسترس می باشد و حدود یک چهارم ازمعلمان ما دچار استرس هستند و استرس همراه پیامدهای منفی که بدنبال دارد خطری جدی برای سلامتی بهزیستی روانی و حرفه ای معلمان به حساب می آید . چرا که ممکن است روی محیط کلاس و فرایند یاددهی – یادگیری و نهایتاً نیل به اهداف آموزشی و علمی تایید منفی داشته باشد
استرس همراه با پیامدهای منفی که به دنبال دارد خطری جدی برای سلامت و بهزیستی روانی و حرفه ای معلمان به حساب می آید چرا که روی محیط کلاس و فرایند یاددهی و یادگیری و نهایتاً نیل به اهداف آموزشی و علمی تاثیر منفی داشته باشد . و نهایتاً منجر به کاهش عملکرد و اثر بخشی آموزشی داشته باشد
با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی میزان استرس بین معلمان زن بومی و غیربومی میپردازد سعی بر آن است تا میزان استرس بین معلمان بومی و غیربومی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و تاثیر میزان تحصیلات؛ سابقه کار، مقاطع تحصیلی و تأهل بر استرس آنها بررسی شود و نتایج حاصل از آن مورد استفاده معلمان، مسئولین و دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت قرار گیرد تا با برنامهریزی صحیح به رفع نواقص در امر آموزش و پرورش بپردازند
واژه های کلیدی: استرس شغلی، معلم بومی، معلم غیر بومی
فصل اول: کلیات
1-1 مقدمه
از آنجا که هر شغلی با استرس همراه است برخی از مشاغل استرسهای زیادی دارند واین امر معلول آن کار، نوع وظایف و مسئولیتهای اینگونه شغلها میباشد. اغلب مشاغل درمانی از جمله پرستاری و پزشکی و همچنین حرفههایی که با خدمات انسانی سر و کار دارند از جمله شغلهایی هستند که استرس زیادی را ایجاد می کنند. حرفه معلمی و تدریس نیز از جمله مشاغل پر استرس ویژه ذکر شدهاند. جنبههای منفی شغل معلمی مانند مشکلات انطباقی دانشآموزان و فقدان علاقه آنها، کلاسهای پرازدحام، انتقالات اجباری گزارشات بیش از حد، عدم وجود والدین حمایت کننده و فقدان مدیران حمایت کننده از جمله استرسزاها برای معلمان هستند (تیکس و فریز، 1998)
در سالهای اولیه تحقیق بر روی استرس میان روانشناسان شغلی و متخصصان شغلی و مهندسان عوامل انسانی اختلافنظر وجود داشت. تحقیقات اخیر گواه است که درمورد استرس یک هماهنگی وجود دارد و آن این است که استرس به عنوان یک حالت روانشناختی تعریف میشود که ارزیابی فرد از توانمندیهای خود در مواجهه با درخواستهایی که وی با آنها مواجه شده است و توانایی او برای مقابله است (کاکس، 1987)
مقابله بخشی از تعامل شخص-محیط است و موقعی رخ میدهد که فرد یک موقعیت را استرسزا ارزیابی میکند (لازاروس، 1996، نقل از علیرضا رضایی 1368). معتقد است که استرس زیاد میتواند پیامدهای ناگواری داشته باشد. اما مقدار کم آن میتواند مفید واقع شود و موجب رشد و انگیزه گردد. او تأکید میکند که همه استرسها بد نیستند و نمیتوان از آنها اجتناب کرد. وی میزان مشخصی از استرس را که استرس مفید میداند شرط لازم زندگی میداند
1-3 بیان مسأله
در زندگی امروز بیش از هر زمان دیگر شاهد استرس و عوارض آن هستیم. بدیهی است استرس اختصاص به قشر خاصی نداشته و در همه مشاغل مطرح میباشد اما در رابطه با شغل معلم معنای خاصی پیدا میکند چرا که یک معلم علاوه بر مسائل و مشکلاتی که در همه مسایل و برای همه افراد مطرح است با یک سری از مسائل و مشکلات که صرفاً ناشی از نوع شغل وی است نیز مواجه میباشد. معلم در مدرسه با مسائلی مواجه است که در کمتر حرفهای چنین مسائلی وجود دار. بهطور مثال معلم ناچار است روزانه چندین ساعت تنها در مقابل یک گروه که گاهی یک گروه ناآشنا نیز میباشند قرار گرفته و صحبت نماید. گذشته از اینکه خود صحبت کردن مقدار زایدی انرژی و توان معلم را میکاهد مسأله تفاوتهای فردی و فرهنگی، از قبیل تفاوتهای سنی، استعداد، میزان رشد و بلوغ و شخصیت دانشاموزان و نحوه برخورد معلم با این عوامل فشار، وارد بر معلم را دوچندان مینماید. به علاوه مشغلههای فکری معلم در رابطه با موضوع درس و حل مسائل و مشکلات موجود در کلاس، محیط بسته کلاس و احیاناً تعداد زیاد دانشاموزانف به سوء رفتار بعشی دانشآموزان و سر و صدای آنها همه و همه جزء عوامل بسیار استرسزا میباشند (رضائی، 1368)
