فایل ورد word مقاله آثار اعمال انسان در دنيا و آخرت

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد word مقاله آثار اعمال انسان در دنيا و آخرت دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد word مقاله آثار اعمال انسان در دنيا و آخرت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از منابع و مراجع فایل ورد word مقاله آثار اعمال انسان در دنيا و آخرت

1- «ومشیهم التواضع.»[سید رضی، ابوالحسن حسین بن محمد، نهج البلاغه، ترجمه: شیروانی ، علی، خطبه ی 193]

2- «ولا ینسی ما ذکر.»[همان]

3- «و وقفوا اسماعهم علی العلم النافع لهم.»[همان]

4- «روی عن النبی(ص) :قال الله عزو جل یقول: وضعت خمسه فی خمسه; ووضعت الفخر فی التقوی و الناس یطلبونه بالانساب فلا یجدونه;»[ احسائی ، ابن ابی جمهور، عوالی اللئالی، ج4، ص 61،]

5- محمدی ری سهری، محمد، دانشنامه ی امیرالمومنین، ترجمه: حسینی، ابوالقاسم، «ژرفا» ج6،ص193

6- دیلمی ، حسن بن ابی الحسن، اعلام الدین ، ص 121

7- «تراه;میته سهوته مکظوما غیظه. »[سیدرضی، ابوالحسن حسین بن محمد، نهج البلاغه، ترجمه: شیروانی، علی، خطبه ی 193]

8- «یمزج الحلم بالعلم .» [همان]

9- دیلمی ، حسن بن ابی احسن،اعلام الدین ، ص 121

10- «درآن روز ، یاران، جز پرهیزگاران، بعضی شان دشمن بعضی دیگرند. [زخرف/67]

بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word مقاله آثار اعمال انسان در دنيا و آخرت

چکیده مقدمه آثار اعمال انسان در دنیا و آخرت آثار گناه در دنیا و آخرت از منظر قرآن و روایات گناه در لغت اقسام گناه تقسیم‌بندی گناهان در روایات آثار گناهان در دنیا از منظر قرآن نتیجه گیری منابع

چکیده

در ترجمه «الذریعه الى مکارم الشریعه» راغب اصفهانى مى‏خوانیم

انسان از جهتى در دنیا مانند کشاورز است، عمل وى کشت او، دنیا کشتزار او، هنگام مرگ وقت درو کردن و عالم آخرت خرمنگاه او خواهد بود

او جز آنچه کاشته است درو نخواهد کرد و جز آنچه درو کرده است پیمانه نخواهد نمود

چنان‏که در خرمنگاه پیمانه، ترازو، امنا، حافظان، گواهان و دفتر وجود دارد، هم‏چنان در آخرت امثال آن‏ها وجود خواهد داشت

و اعمال انسان آثار دنیوی و اخروی دارد که آثار اخروى اعمال، از موضوع بحث نگارنده خارج است. آنچه مورد بحث است، آثار دنیوى اعمال است، و مباحث این پایان‏نامه، در سه عنوان کلّى مطرح گردیده است. بخش اوّل، درباره پاداش‏هاى دنیوى اعمال یا انعکاس اعمال صالح در دنیاست . بخش دوم، در مورد کیفرهاى دنیوى اعمال یا انعکاس گناهان است . در بخش سوم نیز پاداش‏ها و کیفرهاى اجتماعى مورد بررسى قرار گرفته است

واژه های کلیدی: اعمال انسان ، گناه، پاداش‏هاى دنیوى اعمال، کیفرهاى دنیوى اعمال، پاداش‏ها و کیفرهاى اجتماعى

مقدمه

فواید این بحث، گاهى فردى است و گاهى اجتماعى. فرد، هرگاه به آثار عمل خود در دنیا پى‏ببرد، مى‏فهمد که باید سرلوحه برنامه‏اش را اصلاح خود قرار دهد؛ زیرا سعادت دنیا و آخرت خود را در این مهم، خواهد دید. اگر انسان‏ها متوجّه آثار اعمال خود باشند، از آن‏جا که انسان، دنبال جزاى نقد مى‏گردد و پاداش‏ها و کیفرهاى دنیوى نقدند، بنا بر این، تأثیرش در رفتار افراد انسانى فراوان خواهد بود، و همه سعى مى‏کنند نیروى انسانى خود و سایر امکاناتشان را صرف تأمین امنیت اجتماعى کنند. مباحث این پایان‏نامه، در سه عنوان کلّى مطرح گردیده است. بخش اوّل، درباره پاداش‏هاى دنیوى اعمال یا انعکاس اعمال صالح در دنیاست . بخش دوم، در مورد کیفرهاى دنیوى اعمال یا انعکاس گناهان است . در بخش سوم نیز پاداش‏ها و کیفرهاى اجتماعى مورد بررسى قرار گرفته است. مباحث بخش اوّل، درباره پاداش‏هاى مادّى در دنیا عبارت‏اند از: رفع یا تسهیل مشکلات، رزق گوارا، وجاهت اجتماعى، محبوبیت اجتماعى و طول عمر. نگارنده، با توجّه به آنچه از قرآن و روایات به دست مى‏آید، این پاداش‏ها را مدّ نظر قرار داده و درباره آن، بحث نموده است. وى علّت تقدّم محبّت پاداش‏هاى مادّى را به لحاظ گستردگى بحث پاداش‏هاى معنوى عنوان کرده و این بحث را متأخّر نموده است. در قسمت دوم این بخش، مسئله پاداش‏هاى معنوى مطرح شده که این پاداش‏ها عبارت‏اند از: تقویت ایمان، حیات پاکیزه، شرح صدر، حکمت و علم. در این باب، اهمّیت پاداش‏ها و کیفرهاى معنوى را از این جهت بیان مى‏کند که اساس سعادت و شقاوت ابدى فرد را به وجود مى‏آورند. در این قسمت نیز نگارنده با کمک گرفتن از آیات و روایات و نقل قضایا و حکایت‏هاى مربوط به هر بحث، قول صاحب‏نظران و اهل فن را مطرح کرده و درباره هر یک، بحث مى‏کند. بخش دوم، درباره کیفرهاى دنیوى اعمال یا انعکاس گناهان است که خود، دو قسمت دارد: کیفرهاى مادّى که عبارت‏اند از: ظلم، قطع رَحِم، قسم دروغ، زنا و فحشا، دروغ بستن به خدا و جدال با اولیا خدا، نداشتن محبوبیت اجتماعى، و کوتاه شدن عمر. نگارنده، ابتدا مجازات را بر سه گونه مى‏داند: مجازات قراردادى (تنبیه و عبرت)؛ مجازاتى که با گناه، رابطه تکوینى و طبیعى دارد (مکافات دنیوى)؛ و مجازاتى که تجسّم خودِ عمل است و چیزى جدا از آن نیست (عذاب اخروى). سپس درباره هر کدام، توضیحاتى را ارائه مى‏کند که در برگیرنده آیات و روایات و اقوال و نظریات بزرگان و دانشمندان است

لینک کمکی