فایل ورد word مقاله آثار اعمال انسان در دنيا و آخرت دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد word مقاله آثار اعمال انسان در دنيا و آخرت کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از منابع و مراجع فایل ورد word مقاله آثار اعمال انسان در دنيا و آخرت
1- «ومشیهم التواضع.»[سید رضی، ابوالحسن حسین بن محمد، نهج البلاغه، ترجمه: شیروانی ، علی، خطبه ی 193]
2- «ولا ینسی ما ذکر.»[همان]
3- «و وقفوا اسماعهم علی العلم النافع لهم.»[همان]
4- «روی عن النبی(ص) :قال الله عزو جل یقول: وضعت خمسه فی خمسه; ووضعت الفخر فی التقوی و الناس یطلبونه بالانساب فلا یجدونه;»[ احسائی ، ابن ابی جمهور، عوالی اللئالی، ج4، ص 61،]
5- محمدی ری سهری، محمد، دانشنامه ی امیرالمومنین، ترجمه: حسینی، ابوالقاسم، «ژرفا» ج6،ص193
6- دیلمی ، حسن بن ابی الحسن، اعلام الدین ، ص 121
7- «تراه;میته سهوته مکظوما غیظه. »[سیدرضی، ابوالحسن حسین بن محمد، نهج البلاغه، ترجمه: شیروانی، علی، خطبه ی 193]
8- «یمزج الحلم بالعلم .» [همان]
9- دیلمی ، حسن بن ابی احسن،اعلام الدین ، ص 121
10- «درآن روز ، یاران، جز پرهیزگاران، بعضی شان دشمن بعضی دیگرند. [زخرف/67]
بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word مقاله آثار اعمال انسان در دنيا و آخرت
چکیده
چکیده
در ترجمه «الذریعه الى مکارم الشریعه» راغب اصفهانى مىخوانیم
انسان از جهتى در دنیا مانند کشاورز است، عمل وى کشت او، دنیا کشتزار او، هنگام مرگ وقت درو کردن و عالم آخرت خرمنگاه او خواهد بود
او جز آنچه کاشته است درو نخواهد کرد و جز آنچه درو کرده است پیمانه نخواهد نمود
چنانکه در خرمنگاه پیمانه، ترازو، امنا، حافظان، گواهان و دفتر وجود دارد، همچنان در آخرت امثال آنها وجود خواهد داشت
و اعمال انسان آثار دنیوی و اخروی دارد که آثار اخروى اعمال، از موضوع بحث نگارنده خارج است. آنچه مورد بحث است، آثار دنیوى اعمال است، و مباحث این پایاننامه، در سه عنوان کلّى مطرح گردیده است. بخش اوّل، درباره پاداشهاى دنیوى اعمال یا انعکاس اعمال صالح در دنیاست . بخش دوم، در مورد کیفرهاى دنیوى اعمال یا انعکاس گناهان است . در بخش سوم نیز پاداشها و کیفرهاى اجتماعى مورد بررسى قرار گرفته است
واژه های کلیدی: اعمال انسان ، گناه، پاداشهاى دنیوى اعمال، کیفرهاى دنیوى اعمال، پاداشها و کیفرهاى اجتماعى
مقدمه
فواید این بحث، گاهى فردى است و گاهى اجتماعى. فرد، هرگاه به آثار عمل خود در دنیا پىببرد، مىفهمد که باید سرلوحه برنامهاش را اصلاح خود قرار دهد؛ زیرا سعادت دنیا و آخرت خود را در این مهم، خواهد دید. اگر انسانها متوجّه آثار اعمال خود باشند، از آنجا که انسان، دنبال جزاى نقد مىگردد و پاداشها و کیفرهاى دنیوى نقدند، بنا بر این، تأثیرش در رفتار افراد انسانى فراوان خواهد بود، و همه سعى مىکنند نیروى انسانى خود و سایر امکاناتشان را صرف تأمین امنیت اجتماعى کنند. مباحث این پایاننامه، در سه عنوان کلّى مطرح گردیده است. بخش اوّل، درباره پاداشهاى دنیوى اعمال یا انعکاس اعمال صالح در دنیاست . بخش دوم، در مورد کیفرهاى دنیوى اعمال یا انعکاس گناهان است . در بخش سوم نیز پاداشها و کیفرهاى اجتماعى مورد بررسى قرار گرفته است. مباحث بخش اوّل، درباره پاداشهاى مادّى در دنیا عبارتاند از: رفع یا تسهیل مشکلات، رزق گوارا، وجاهت اجتماعى، محبوبیت اجتماعى و طول عمر. نگارنده، با توجّه به آنچه از قرآن و روایات به دست مىآید، این پاداشها را مدّ نظر قرار داده و درباره آن، بحث نموده است. وى علّت تقدّم محبّت پاداشهاى مادّى را به لحاظ گستردگى بحث پاداشهاى معنوى عنوان کرده و این بحث را متأخّر نموده است. در قسمت دوم این بخش، مسئله پاداشهاى معنوى مطرح شده که این پاداشها عبارتاند از: تقویت ایمان، حیات پاکیزه، شرح صدر، حکمت و علم. در این باب، اهمّیت پاداشها و کیفرهاى معنوى را از این جهت بیان مىکند که اساس سعادت و شقاوت ابدى فرد را به وجود مىآورند. در این قسمت نیز نگارنده با کمک گرفتن از آیات و روایات و نقل قضایا و حکایتهاى مربوط به هر بحث، قول صاحبنظران و اهل فن را مطرح کرده و درباره هر یک، بحث مىکند. بخش دوم، درباره کیفرهاى دنیوى اعمال یا انعکاس گناهان است که خود، دو قسمت دارد: کیفرهاى مادّى که عبارتاند از: ظلم، قطع رَحِم، قسم دروغ، زنا و فحشا، دروغ بستن به خدا و جدال با اولیا خدا، نداشتن محبوبیت اجتماعى، و کوتاه شدن عمر. نگارنده، ابتدا مجازات را بر سه گونه مىداند: مجازات قراردادى (تنبیه و عبرت)؛ مجازاتى که با گناه، رابطه تکوینى و طبیعى دارد (مکافات دنیوى)؛ و مجازاتى که تجسّم خودِ عمل است و چیزى جدا از آن نیست (عذاب اخروى). سپس درباره هر کدام، توضیحاتى را ارائه مىکند که در برگیرنده آیات و روایات و اقوال و نظریات بزرگان و دانشمندان است
