فایل ورد word مقاله آشنايي با نظريه هاي آلبرت بندورا

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد word مقاله آشنايي با نظريه هاي آلبرت بندورا دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد word مقاله آشنايي با نظريه هاي آلبرت بندورا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word مقاله آشنايي با نظريه هاي آلبرت بندورا

مقدمه نگاهی کوتاه به زندگی آلبرت بندورا نظریه بندورا نظریه یادگیری اجتماعی بندورا یادگیری مشاهده‌ای منابع

چکیده

مقاله حاضر نگاهی کوتاه به زندگی آلبرت بندورا و نظریه یادگیری اجتماعی بندورا را بیان می کند. آلبرت بندورا (1978) که از واضعان نظریه یادگیرى اجتماعى است، مهم ترین نوع یادگیرى انسان را، یادگیرى مشاهده اى مى داند که همان تقلید یا سرمشق گیرى است. فرد با انتخاب یک الگو یا سرمشق، به تقلید رفتار آن مى پردازد. بندورا، این نوع یادگیرى را در چهار مرحله توضیح مى دهد: مرحله توجه، به یاد سپارى، باز آفرینى و انگیزشى. ویژگى هاى حالت تمایز، بار عاطفى، پیچیدگى، برجستگى و ارزش کاربردى در سرمشق، و ظرفیت حسى، سطح برانگیختگى، آمادگى ادراکى و تقویت پیشین در مشاهده گر به عملکرد منطبق با رفتار سرمشق مساعدت مى کند. براساس نظر ” بندورا ” ، یادگیری فرد از طریق مشاهده صورت می گیرد . آلبرت بندورا ضمن مطالعات خود مدلی را برای یادگیری ارائه می‌دهد. وی این مدل را به‌نام یادگیری مشاهده‌ای معرفی کرده است. برطبق این الگو‌ چهار فرایند بر یادگیری مؤثرند

1) مرحله توجهی  2) مرحله به یادسپاری   3)‌مرحله بازآفرینی    4) مرحله انگیزشی

واژه های کلیدی: آلبرت بندورا، زندگی نامه ، نظریه یادگیری اجتماعی ، یادگیری مشاهده ای

مقدمه

 روانشناسی یادگیری (Learning Psychology)

فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کرده‌اند، بطوری که می‌توان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه “یادگیری چیست ؟ چگونه رخ می‌دهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ ” بحث کرد

نگاهی کوتاه به زندگی آلبرت بندورا

. آلبرت بندورا ( ـ1925)

آلبرت بندورا در کانادا متولد شد، در شهری آنقدر کوچک که دبیرستانش تنها 20 دانش‌آموز و 2 معلم داشت. بعد از فارغ‌التحصیلی با کارگران ساختمانی در ناحیه یوکون به پر کردن چاله‌چوله‌های بزرگراه آلاسکا پرداخت. بندورا مجذوب مردمی شد که در این منطقه شمالی با آنها روبه‌رو شده بود. «او خود را در میان مجموعه‌ای جالب از آدم‌‌ها یافت که اکثراً از دست طلبکار، نفقه بگیر و مأموران ناظر بر آزادی مشروط فرار کرده بودند. ]بندورا[ به سرعت علاقه‌ای شدید به آسیب‌شناسی روانی زندگی روزمره پیدا کرد که به نظر می‌رسید در این وادی دشوار به شکوفایی رسیده است» (عالم برجسته، 1981، ص. 28)

بندورا مدرک دکتری خود را در 1952 از دانشگاه آیوا دریافت کرد و به عضویت هیأت علمی دانشگاه استانفورد درآمد. در اوایل دهه 1960 او گونه‌ای از رفتارگرایی را معرفی کرد که ابتدا آن را رویکرد رفتارگرایی اجتماعی و بعداً نظریه شناختی اجتماعی نامید (بندورا، 1986)

نظریه بندورا

آلبرت بندورا روان شناس و همکارانش نقش بسیار عمده ای در تثبیت مفهوم یادگیری مشاهده داشته‌اند. آنان در یک مجموعه از آزمایشهای خود به نحو متقاعد کننده‌ای اثبات کردند که کودکان گاهی از رفتار پرخاشگرانه یک سرمشق بزرگسال تقلید می‌کنند. این مسیر تحقیق موجب شده است که نگرانی در مورد تاخیر تماشای رفتار پرخاشگرانه بزرگسالان سرمشق در تلویزیون بر اعمال کودکان مورد توجه قرار گیرد

لینک کمکی