فایل ورد word تحقيق جلوه هاي فرهنگ عوام در آثار شاملو

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد word تحقيق جلوه هاي فرهنگ عوام در آثار شاملو دارای 201 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد word تحقيق جلوه هاي فرهنگ عوام در آثار شاملو  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word تحقيق جلوه هاي فرهنگ عوام در آثار شاملو

1-قرآن کریم

2-اصفهانی، راغب 1412 ،مفردات الفاظ قرآن، تحقیق صفوان عدنان داوودی، بیروت الدار الشامیه،چاپ اول،

3-الیاده،میرجا،1377اسطوره رؤیا راز، ترجم منجم،  تهران، سروش،

4-انجوی شیرازی، سیدابوالقاسم؛ جان عاریت (فرهنگ عامه، پژوهش‌های ادبی، مردم شناسی)، به کوشش مهین صداقت پیشه1381، تهران، فرزان، ، چاپ اول،

5-باشلار،گ،1364روانکاوی آتش، ترجم ستاری،جلال ، تهران ،توس،

6-بلوک‌باشی، علی، درفرهنگ خود زیستن و به فرهنگ‌های دیگر نگریستن

7-پراپ،ولادیمیر، 1371ریشه‏های تاریخی قصه‏های پریان،ترجمه فریدون بدره‏ای، انتشارات توس،

8-پلی،ا،رویا وتعبیررویا1371، ترجمه ستاری، جلال ، تهران، فردوس،

9-پاشایی، علی، 1378نام همه­ی شعرهای تو: زندگی و شعر احمد شاملو. تهران: ثالث،

10-پورنامداریان، تقی1374، سفر در مه: تأملی در شعر احمد شاملو. تهران: زمستان،

11-تبریزی،غ،1373نگرشی بر روان شناسی یونگ،مشهد ، جاودان خرد،

12-جونز،ارنست ودیگران1366، رمز ومثل در روانکاوی ، ترجم ستاری جلال ،تهران،

13-حافظ شیرازی، 1363، دیوان غزلیات خواجه، به کوشش خطیب رهبر، انتشارات صفی علیشاه. ،

14-حریری،ناصر1365درباره‌ی هنر و اد،بیات(گفت و شنودی با احمد شاملو)، انتشارات کتاب سرای بابل،

15-خاقانی شروانی، افضل  الدین بدیل 1362، دیوان اشعار، تهران ، زوارّ،

16- خرمشاهی، بهاءالدین 1366، حافظ نامه ، شرکت انتشارات علمی وفرهنگی،

17-خطیب رهبر، خلیل،1372برگزیده اشعار رودکی، تهران ، صفی علیشاه،

18-خلیقی ،محمود 1357،فرهنگ عامه،خصوصیات،کنش و نقش آن، ،مندرج در فصلنام فرهنگ و زندگی،شماره 25 و 26 بهار و تابستان

19-خیام، رباعیات،1321 ،به کوشش محمد علی فروغی، تهران

20-دستغیب، عبدالعلی, 1373نقد و تحلیل شعر احمد شاملو، شاعر عشق و سپیده­دمان، تهران: آمیتیس،

21-دلاشو،ملوفلردلاشو1366، زبان رمزی قصه های پریوار،ترجمه ستاری، جلال ، تهران ، طوس،

22-دهخدا،علی اکبر،1325لغت نامه،تهران،چاپخانه مجلسی و انتشارات تهران

23-رزمجو، حسین1374، انواع ادبی و آثار آن، مشهد، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی،

24-رودکی،1964آثار منظوم ، با ترجمه روسی، مسکو،

25-روح الامینی، محمود1380، مبانی انسان‌شناسی گرد شهر با چراغ ،کتاب ماه هنر، آذر و دی

26-رونق، محمدعلی، روزنامه اعتماد ملی، شماره 980 به تاریخ 7/5/88، صفحه 10 (ادبیات)

27-زاهدی،زهره1382،یک گام تا مهتاب ویونگ،سوگند، تهران

28-ستاری،جلال،1376،پژوهشی در قصه  اصحاب کهف،تهران،مرکز

29-سرانو، ماتیلدا1376،با یونگ وهسه، ترجم ستاری،جلال ، تهران، بدیهه ،

30-سلاجقه،پروین،انگاره‌های کهن الگویی‌ دردومنظومه‌ی کودکانه‌ی فولکلوری ازاحمد شاملو ،فصل نامه‌ی فرهنگ مردم،س 4،ش

31-سعدی،شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی1362، کلیات، تصحیح محمد فروغی، چ3، امیر کبیر ، تهران ،

32-شادخواست، مهدی ،1384، در خلوت روشن، بررسی نظریه­ها و بیانیه­ها در شعر معاصر از نیما تا امروز. تهران: عطایی

33-شاملو، احمد، 1387مجموعه آثار دیوان شعری. تهران: نگاه. چاپ هشتم،

34———- ، 1383مجموعه آثار ، دفتر یکم ، شعرها ، تهران ، انتشارات نگاه ، چاپ پنجم ،

35———–،1390هوای تازه،تهران،انتشارات نگاه،

36————-، کتاب کوچه دائره المعارف فرهنگ مردم،غلامحسین صدری افشار

49—————،1372مرثیه های خاک، شکفتن در مه، زمانه، تهران، نگاه،

50-شایگان،داریوش1371،بت های ذهنی وخاطرازلی،تهران،امیرکبیر،

51-شوپنهاور،آرتور1386،جهان وتأمّلات فیلسوف ،ترجمه رضا ولی یاری ،تهران،نشر مرکز ،چاپ دوم ،

52-شهرجردی، پرهام1381، ادیسه بامداد. تهران: کاروان،

53-صائب تبریزی، 1377دیوان، محمد قهرمان، تهران، نگاه،

54-صادق زاده، محمود، 1388آیین پژوهش های ادبی، یزد، دانشگاه آزاد اسلامی،

55—————— 1388آیین پژوهش های ادبی، یزد، دانشگاه آزاد اسلامی،

56-صاحب اختیاری1381، بهروز وباقرزاده،حمیدرضا،احمدشاملو شاعرشبانه­هاوعاشقانه­ها،تهران،هیرمند،

57-طاهرى، فرزان1369، مبانى نقد ادبى، ویلفر دگرین، لى‏مورگان و; ترجمه ، نیلوفر،

58-فوردهام،ف،1351مقدمه ای بر روان شناسی یونگ ، ترجمه ستاری، جلال، تهران، اشرفی،

59-قبانی، نزار 1964الشعر قندیل الأخضر، بیروت، منشورات نزار قبانی،

60——— ،بلقیس وچند عاشقانه دیگر،ترجمه موسی بیدج

61-عطار نیشابوری1362، شیخ فرید الدین ،پند نامه، تصحیح تقی تفضّلی، تهران، انتشارات علمی ‌و فرهنگی،

62-کتیرایی،محمود:از خشت تا خشت،نشر ثالث

63-گرجی،مصطفی،هرکه رادردست اوبردست بو،تهران،پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی ،چاپ اول ،

64-گورین،ویلفردال،راهنمای رویکردهای نقد ادبی،ترجمه جلال ستاری،تهران، اطلاعات،

66-محجوب،دکتر محمد جعفر:ادبیات عامیان ایران،به کوشش دکتر حسن‏ ذو الفقاری،نشر چشمه،ج اول،

67-مجابی،جواد1377، شناخت نامه شاملو. تهران: قطره. چاپ سوم،

68-مولوی بلخی ،جلال الدین 1370 ،مثنوی معنوی ،تصحیح نیکلسون ، تهران ، انتشارات مولا ، چاپ هشتم

69-میر صادقی،1377جمال و میمنت:واژه‏نام هنر داستان‏نویسی،کتاب مهناز،

70—————- 1385میمنت؛ واژه‌نامه هنر شاعری ، تهران، چاپ سوم،

71-وحشی بافقی،1374 دیوان، ویراسته حسین نخعی، تهران، امیر کبیر

72-هدایت، صادق،1378، فرهنگ عامیانه مردم ایران، گردآورنده جهانگیر هدایت، تهران، چشمه،

73-همایونی، صادق، شعر بومی، مجله‌ی شعر، ش

74-یاوری،حورا،1374روانکاوی وادبیات،تهران،تاریخ ایران،

75-یونگ، کارل گوستاوودیگران1352، انسان وسمبل هایش، ترجمه ستاری ، جلال ،تهران، امیر کبیر ،

76-یوشیج، نیما؛ 1388گزینه‌ی اشعار نیما یوشیج؛ با مقدمه و انتخاب یدالله جلالی پندری؛ چاپ نهم ،تهران  انتشارات مروارید

77-فصلنامه فرهنگ مردم1382،-سال دوم،شماره اول،بهار ص

78-فصلنامه پژوهشهای ادبی1378 ، سال 5 ، شماره

بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word تحقيق جلوه هاي فرهنگ عوام در آثار شاملو

چکیده مقدمه بخش اول کلیّات ومبادی تحقیق 1 – مسأله تحقیق 1-1-سؤالات اصلی 2-1- سؤالات فرعی 3-1-پیشینه تحقیق 4-1- اهداف تحقیق الف- اهداف اصلی 6-1- اهمیّت و ضرورت تحقیق 7-1- روش تحقیق 8-1- محدودیت ها فصل دوم زندگی ،آثارو سبک شاعر 1-2- سال شمار زندگی احمد شاملو 4-2-انتخاب واژگان شعری الف- باستان گرایی ب- استعمال لغات عامیانه در شعر ج-شکستن نُرم زبان کوچه و زبان رسمی 5-2-معایب ومحاسن 6-2-شاملو وشعر سپید 2-2-آثار شاملو 1-2-2-آثار شعری 2-2-2- آثار ترجمه شاملو 3-2-2- داستان و رمان و فیلم نامه های شاملو 4-2-2- داستان و رمان و فیلم نامه های ترجمه شده 5-2-2- نمایش‌نامه های ترجمه شده 6-2-2-تصحیح متون تاریخی 7-2-2- ادبیات کودکانه شاملو 8-2-2-سردبیری نشریه‌ها 10-2-2-سخنرانی و شعرخوانی 11-2-2- سایر آثار و فعالیّت‌ها 12-2-2-آثار مربوط به شاملو 13-2-2- آثاری که در بخش‌هایی از آن به شاملو پرداخته‌اند 14-2-2-«مقالات و ویژه‌نامه‌ها» درباره شاملو 15-2-آثارتصویری فصل سوم مختصات منظومه های شعری شاملو 1-3-ویژگی های منظومه های شعری احمد شاملو 2-1-3-کاربرد اصطلاحات عامیانه 3-1-3-توجه به عناصر موجود در زندگی پیشینیان 4-1-3-کاربرد وسیع هیجانه‌ها،متل‌ها و مثل‌ها 5-1-3-کاربرد واژگان و افعال فراموش شده 6-1-3-توّجه به شخصیت‌های افسانه‌ای و اسطوره‌ای 7-1-3-توّجه به بازی‌های سنتی کودکان 8-1-3-ساخت واژگان تازه 9-1-3-ساخت ترکیب‌های وصفی تازه 2-3-شخصیت‌سازی در شکل‌های افسانه‌ای و عناصر داستانی 3-3-به کارگیری مکالمه 4-3-به کارگیری حس در ترکیب‌های زبانی 5-3-به کار بردن طنز و فانتزی و مضحکه 6-3-تنوع و تفسیر در وزن و کاربرد موسیقی 7-3-استفاد وسیع از آواها و درنگ‌های واجی-آوایی 8-3-مفهوم تأویل وتفسیر 9-3-استفاده از آرایه های ادبی 1-9-3-ایهام 2-9-3-آشنایی زدایی 3-9-3-استعاره 4-9-3-حذف و ایجاز 5-9-3- به کاربردن عنصر تأویل فصل چهارم ابعاد اندیشه شاملو 4-سبک شعری 1 ـ 1-4-معنای لغوی و اصطلاحی سبک 2-1-4-سبک از دیدگاه تذکره ها و علوم بلاغی 2-4-ابعاد اندیشه شاملو 3-4- شعاع زندگی‌ واشعار شاملو 4-4-تجلّی زندگی در اشعار احمد شاملو 5-4-تجّلی مرگ در اشعار شاملو 6-4-ماهیت درد و رنج در نظام فکری احمد شاملو 7-4-انواع درد و رنج 8-4- علل درد و رنج 1-8-4-علل درد و رنج در نگاه انسان کلاسیک 1-1-8-4–دوری از امر قدسی و تعلّق خاطر 2-1-8-4–تعلّق خاطر 2-8-4-عوامل درد و رنج در زندگی بشر امروزی 1-2-8-4- دلبستگی به دنیا 2-2-8-4-نابسامانی ذهنی و روانی 3-2-8-4-محرومیت از حقوق بشری 4-2-8-4-هدف نهایی درد و رنج بخش دوم فرهنگ عوام در آثار شاملو فصل پنجم انواع فرهنگ عوام در آثار شاملو 5-انواع فرهنگ عوام در آثار شاملو 1-5 -تعریف فرهنگ عامه و تعیین موضوعات آن 3-5-تاریخچه ی گردآوری ادبیات عامه در ایران و جهان 3-5-تعریف پژوهش در ادبّیات عامیانه 4-5-مسایل کلیدی در پژوهش های ادبیات عامیانه در ایران 7-5-گونه های مختلف ادبیات عامیانه 1-7-5- فهلویات 2-7-5-چیستان 3-7-5-ضرب المثل 4-7-5-روایت های منثور 1-4-7-5-اسطوره 2-4-7-5-افسانه 3-4-7-5-قصه یا متل ها 8-5-موضوعات و مقولات مورد پژوهش فولکلور 9-5- فولکلوریک در قصه‌ها و مثل‌های ایرانی 6-شیوه ها وویژگی های کاربردابعاد وعناصر فرهنگ عوام 2-6-جایگاه شاملو در فرهنگ عامه 3-6-کتاب کوچه روایت تهرانی روایت آذربایجانی 4-6-جایگاه کوچه در بین مردم 1-4-6-مردم‌شناسی زبان 2-4-6-مردم‌شناسی فرهنگی 3-4-6- مردم‌نگاری 8-6-عناصر قصه های عامیانه 1-8-6-راوی 2-8-6-قهرمان 3-8-6-وظایف چهره های قصّه 9-6-مقایسه قصه های عامیانه با داستان امروز 1-9-6 -رابطه علت ومعلولی در ادبیات عامیانه 2-9-6-شخصیت پردازی ضعیف در ادبیات عامیانه 3-9-6-توصیف زمان ومکان 4-9-6-پیام و شیوه ارائه پیام 5-9-6-زبان 6-9-6-گفت وگو 7-9-6-تکرار 8-9-6-تک خطی بودن قصه های عامیانه فصل هفتم جلوه هاومصداق های انواع فرهنگ عوام به همراه بررسی نمونه ها 7-جلوه هاومصداق های انواع فرهنگ عوام 1-7-ویژگی‌های ادبّیات شفاهی (از دیدگاه دکتر محجوب) 1-1-7-خاستگاه 2-1-7-تکرار 3-1-7-سرگرم کنندگی 4-1-7-زبان 5-1-7-آموزش 6-1-7-مجهول المؤلف بودن 7-1-7-شکل انتقال 8-1-7-طنز 2-7-ادبیات شفاهی وفولکلور 3-7-کهن الگو در آثار شاملو 1-3-7-کهن الگوی بارون 3-3-7-کهن الگوی «مام بزرگ» 4-7-صورت های مثالی شعر شاملو 1-4-7-آب 2-4-7- آفتاب 3-4-7- آنیما 4-4-7- اعداد 5-4-7- برادر کشی 6-4-7- تربیع 7-4-7- خود 8-4-7- دریا 9-4-7- زمین 10-4-7- شهر،میهن 11-4-7-عشق 12-4-7- فصل 13-4-7- ماندالا 14-4-7- نقاب . فصل هشتم بررسی وارزشیابی کمّی وکیفی آثار ونتیجه گیری 8-بررسی وارزشیابی کمّی وکیفی آثار شاملو 1-8-نگاهی به ترانه های احمد شاملو 2-8-ترانه های شاملو 1-2-8- شبانه (یه شب مهتاب;) 2-2-8-راز / 1332 / هوای تازه 3-2-8-شبانه (کوچه ها باریکن;) / 4-2-8- من و تو، درخت و بارون ; 3-8-نمونه‌هایی از ترانه‌های کتاب کوچه 1-3-8-کودکانه‌ها 2-3-8-ترانه‌ی طنز 3-3-8-اجتماعیات 4-3-8-ترانه‌های تفنگ 5-3-8-ترانه‌های دعا و نیاز 6-3-8-باورها 7-3-8-چیستان 8-3-8-امثال و حکم 9-3-8-تصنیف 4-8-شعرپریا نتیجه گیری فهرست منابع ومآخذ

چکیده

ادبیات عامه یافولکلور مجموعه آداب ورسوم افسانه ها وضرب المثل ها،ترانه ها،اساطیرو; در موضوعات مختلف است که درجوامع گوناگون به طور شفاهی یا ازراه تقلید، نسل به نسل منتقل می شود . نویسندگان وشاعران بسیاری از گذشته تا حال در این زمینه تحقیق وپژوهش هایی داشته اند که از جمله نام آوران این عرصه می توان صادق هدایت را با کتاب نیرنگستان واحمد شاملو را با کتاب کوچه به عنوان نمونه نام برد

احمد شاملو با سرودن اشعار «پریا»،«کوچه»،«دخترای ننه دریا»و«قصه مردی که لب نداشت»توانست دراین بخش موفق باشد.شعر« پریا» شعری فولکوریک که به جرأت می توان گفت مشهورترین واثرگذارترین شعر ها(در نوع خود) در طول چند دهه اخیراست. به قول خودشاعر حتّی درعاشقانه ترین شعرهایش هم یک عقیده اجتماعی یافت می شود وبا توّجه به عمرشعرسرایی او(که این شعر در ردیف اشعاراوّلیه شاملو قرار می گیرد) خواه ناخواه نمی توانسته دراین شعرهم به دور ازاحساس واندیشه ای که در شناسنامه کاری او به چشم می خورد به خلق این اثربپردازد.این آثارجزوادبّیات فولکلور محسوب می شوند

در شعر احمد شاملو، شاعرتوانای معاصر، نمود های آشکاری از اساطیر وجلوه های زیبا وآشکاری از کهن الگو ها مشاهده می شود که به شعر او ماندگاری وجاودانگی خاصی بخشیده است

برخی از این کهن الگو ها در قالب نمادها ومظاهر خاصی با صفات ویژه ای ظهور پیدا کرده وگروهی نیز با تأثیر بر بعضی از مضامین شعری ،جلوه گر شده است

شاید بتوان گفت که مهمترین صورت مثالی با کهن الگوی شعر شاملو مام بزرگ یا مادر مثالی است که در قالب هایی چون آب ،زمین،دریا،شهر ومیهن ،آفتاب وفصل نمود یافته است وآنیما نیز با جلوه های خاص خود از زیبا ترین کهن الگو های شعر او به شمار می رود

همچنین عشق با جلوه های مثبت خود به خصوص در قالب آیدا به شعر شاملو رنگ وجلوه ای خاص بخشیده است .در شعر او جلوه های زیبایی از کهن الگو های متعدد دیگری چون تربیع ، نقاب ،ماندالا، اعداد،برادر کشی، وامثال آن می توان مشاهده کرد

در باب رنج و درد وبروز آن درشعرشاملو می توان نتیجه گرفت که این مسأله مهم یکی از دغدغه های همیشگی شاملو بوده و پرداختن به آن را جزء اصول اخلاقی شعر وشاعری خود می دانست .شاملو شعری راکه فاقد تعهّد ادبی وبه دور از بازگویی دردها ورنج های بشری باشد به هیچ می گرفت وگاه با سرایندگان بی دردی چون مهدی حمیدی به نبرد برمی خاست .از باب ماهیت درد و رنج ، شاملو درد را برخاسته از وجود خودانسان می دانست چراکه بی شک درد ورنج جزء لا ینفک وجود انسان است

شاملودر باب انواع درد و رنج در یک تقسیم بندی کلی دردهای بشری را به دردهای گریز ناپذیر و گریز پذیر تقسیم می کند و برای آنها عوامل مختلفی را در نظر انسان کلاسیک و انسان معاصر قائل است . دوری ازامر قدسی،گناه،دلبستگی و تعلّق خاطر ازعلل ایجاد درد ورنج درنظرانسان کلاسیک می باشد، محرومیت ازحقوق طبیعی وفطری ونابسامانی های ذهنی وروانی راازعلل ایجاد درد ورنج درنظر انسان معاصر می داند

از باب غایت شناسی درد و رنج ،شاملوبیشتر به وجه منفی آن نظر دارد وآن راباعث غم واندوه،‌افسردگی وتنهایی وبیزاری ازمسبّبین درد ورنج می داند.با این حال رویکرد اخلاقی شاملو درمقابل دردهای گریز پذیر وحتی گریز ناپذیر،رویکردی شجاعانه و توأم با انتقام و عدم صبوری است که در نوع خود بی نظیر می باشد

 واژگان کلیدی: شاملو ، فولکلور ،  ادبّیات عام،  شعر اجتماعی

مقدمه

«فرهنگ عوام،زاده ی نیاز است نه تکلّف»(شاملو: اطلاعات25/7/1355)

بی شک احمد شاملو استاد ادبیّات عامیانه معاصر ایران می باشد. احمد شاملو، با استفاده اززبان کوچه و بازار،با ساده ترین گفتار، شگفت انگیزترین معانی را در شعرهایش به تصویر کشید.تلاش شاملو برای زنده کردن ادبّیات عامه ودفاع ازآن به شعرهایش ختم نشد و با نوشتن کتاب «کوچه» که هنوز هم که چند سالی ازمرگ این شاعربزرگ می گذرد، به چاپ نرسیده واین حاکی از وسواس زیاد ودقّت سرشارشاملو به این مجموعه است.قصداین جانب دراین رساله این است که به بررسی جلوه های ادبیّات عامه درشعراین شاعر بزرگ بپردازد.انگیزه اصلی از نوشتن این موضوع آشنایی بیشتر دوستان با اشعار واندیشه های شاملو می باشد

ادبیات شفاهی هر قوم و ملتی بخش عظیمی از فرهنگ معنوی آن ملت می باشد که سینه به سینه ازنسل های قدیم تابه امروز نقل شده ودرگذر زمان حافظ هویت فرهنگی ملت ها بوده است.ادبیّات عامیانه از فرهنگ عامه یا فرهنگ توده سرچشمه گرفته است.ادبیات عامه همان فولکلور است و فولکلور درلغت به معنی دانش مردم است ودر واقع زندگی نامه ی یک ملّت محسوب می گردد. بنابراین با واقعیات زندگی مردم پیوند دارد و بازتاب زندگی اجتماعی وفرهنگی، شیوه کار و تولید ، سیر تحولات فکری و رفتار و منش و مذهب واعتقادات یک جامعه است. و از آن جا که کشور ما طی قرون گذرگاه قوم های بسیاری بوده صاحب ادبّیات عامیانه ای غنی می باشد

ادبّیات عامیانه بیشتر به گونه ی شفاهی (بعضی از این آثار به صورت مکتوب نیز در آمده) از نسل های پیش به ما رسیده و در میان توده مردم رواج پیدا کرده است.که شامل

مثل ها،مَتَل ها،معماها،لغزها،چیستان ها،دوبیتی ها،فهلویات،تقلیداززبان جانوران،ترانه ها، قصه ها،حکایات راجع به جانوران،تصنیف های عامیانه،رمان های پهلوانی، طومار هایی که در قهوه خانه هامی خواندند، مرثیه، نقالی،شاهنامه خوانی،اشعاری که به مناسبت های مختلف می خواندند،افسانه هایی مانند گوهرشب چراغ،نمایش نامه هایی مانند تعزیه،خیمه شب بازی،کتاب های تفریحی مانند امیرارسلان،سمک عیار،چهل طوطی،ابومسلم نامه، شنگول و منگول و;.می باشد

منظور از ادبیات فولکلوریک،داستان‌ها واشعاری است که سینه به سینه ازنسلی به نسل دیگرمنتقل می‌شوند وحاوی افسانه‌ها، باورها، آیین‌ها وآداب و رسوم مردم یک ناحیه یا کشور هستند.سخنی به گزاف نیست که ادبّیات فولکلوریک،منشأ ومادر ادبّیات یک کشور و الهام ‌بخش شاعران ونویسندگان در خلق آثار جدید است

این روزها ملّت‌ها سعی می‌کنند تا به شکل های مختلف ادّبیات فولکلوریک خود را که همچون گنجینه‌ای گران بها است،حفظ کنند.چون ادب عامه یا ادب شفاهی مجموعه ای از مشترکات فرهنگی یک ملّت است که عامل پیوند آن ها گردیده است

چون فرهنگ عامه متعلّق به مردم عامه است ازاین رو ادبیّات عامه هم پیوندی عمیق با واقعّیت های زندگی عادی مردم دارد.این نوع ادبّیات در واقع بازتاب زندگی اجتماعی،فرهنگی، رفتار،بینش،اندیشه، احساس، مذهب، اخلاق و اعتقادات مردم یک جامعه است.ساختار ادّبیات عامه بردو اصل واقع گرایی وخیال پردازی استواراست که از در هم آمیختن این دو، اثر هنری دلپذیر و تازه ای به وجود می آید

درون مایه ی ادبّیات عامه نیز اغلب برداشت ها وتلقی های ساده وبی پیرایه ای اززندگی عادی و روزمره مردم است که به زبانی روان وساده بیان می شود.این گونه روایاتِ ادب عامه، حاصل وبازتاب ذهن گروهیِ افراد جامعه است که به منظورارائه راه کارهای مفید برای زندگی و شناساندن ارزش های اجتماعی به اعضای جامعه پدید می آید.نقش آموزشی ادب عامه را نباید از نظر دور داشت چرا که تجرّبیات مفید وارزنده رابا اَشکال گوناگون به نسل بعد منتقل می کند.ادب عامه موجب استحکام رفتارهای اجتماعی می شود واصول اخلاقی راتحکیم می بخشد.ادب عامه تلاش انسان هاست درگریزازمحدودیت ها وناکامی هاو نابرابری های اجتماعی واقتصادی ومحرومیت های گوناگون وبه همین دلیل است که آدمی خواست های درونی وقلبی خود رابا آرامش خیال درقالب افسانه ها وقصّه ها وترانه ها بیان می کند

در بین شاعران ونویسندگان گروهی در زمینه ادب عامیانه تحقیق وپژوهش هایی انجام داده اند که از میان آنها می توان احمدشاملو را نام برد.بعضی ازآثار شاملوازجمله:اشعار «باران»،«پریا»، «دخترای ننه دریا» و«قصه مردی که لب نداشت»اصولاً جز ادبیّات فولکلور محسوب می‌شود.این آثار بازخوانی شاعرازادبّیات عامه‌است.بازخوانی‌ای  که حرف واندیشه شاعردردل اثراصلی نفوذ کرده است ودر حقیقت یک «نوافسانه» (درمقایسه با نواسطوره) آفریده است دراشعار فولکلوریک،معمولا آشکارا،افسانه‌ای درخلال شعرروایت می‌شود چرا که داستان‌سرایی،زمینه مناسبی برای ایجاد ارتباط با مخاطب عام- که مخاطب اصلی و البته سازنده واقعی ادبّیات عامه است – فراهم می‌آورد

دراین پایان نامه سعی گردید باتوجِه به موضوع ،تعدادی از آثار شاملو مطالعه وبررسی گردید. همچنین از فرهنگ های متعددکه در زمینه ادبیات شفاهی وعامیانه نوشته شده استفاده شده است

شیوه‌ی کار در این تحقیق، بنیادی وروش جمع‌آوری اطّلاعات،کتابخانه‌ای است.با چندین بار خواندن آثار شاعرمطالبی که متناسب با موضوع بوده استخراج و فیش برداری شده است.سپس با توّجه به منابع مرتبط با موضوع همچون: لغت‌نامه‌ی دهخدا، امثال و حکم، فرهنگ کنایات، فرهنگ فارسی عامیانه، فرهنگ عوام، کتاب کوچه و;، به شرح و تحلیل گردیده وضمناً برای بیان مطلب وتوضیح بیشتر شاهد مثال از شاملوودیگر شاعران آورده شده است شیوه‌ی ارجاع، درون متنی است که نویسنده اثر سال نشر وشماره صفحه آورده شده است

این تحقیق به طور کلّی شامل دو بخش وهشت فصل: کلّیّات و مبادی تحقیق، شرح احوال و آثار شاملو، شرح و تحلیل ابیات، شرح و تحلیل ترکیبات، شرح اصطلاحات عامیانه‌ی دیوان ;می‌باشد و در پایان، نتیجه‌گیری، فهرست منابع و مآخذ و چکیده‌ی انگلیسی آورده شده است

بخش اول

کلیّات ومبادی تحقیق

1 – مسأله تحقیق

مسأله اصلی این تحقیق شرح و بررسی فرهنگ عوام در آثار احمد شاملو می باشد.در ابتدای کار شرح حال مختصری از شاعر بیان شده. سپس به معرّفی دوستان و معاصران شاعراشاره گردیده. پس از آن خصوصّیات سبکی شعرنو وشعرمعاصر وویژگی های سبکی شعر شاملو بررسی گردیده است

ودر ادامه ی بحث جلوه های فرهنگ عامه در شعر فارسی از آغاز تا دوره بحث ما مورد مطالعه وبررسی  قرار گرفته. ومطالب  پایان نامه بر اساس موضوع فصل بندی گردیده است

برای بیان بهتر مطلب، شاهد مثال ها  از شاملو وشاعران بزرگ شعر فارسی متناسب با موضوع مورد بحث آورده شده است

1-1-سؤالات اصلی

در راستای بررسی جلوه های فرهنگ عوام در شعر احمد شاملو،مهمترین عوامل اجتماعی،سیاسی وفرهنگیِ موثر بر ابعاد زتدگی ،شعر واندیشه واصلی ترین ،گرایش ها ودید گاه ها ی دینی،اخلاقی ،فکری وسیاسی شاملو چیست؟

2-1- سؤالات فرعی

1-مهمترین عوامل اجتماعی،سیاسی وفرهنگیِ موثر بر ابعاد زتدگی ،شعر واندیشه ودید گاه ها ی دینی،اخلاقی ،فکری وسیاسی شاملو چیست؟

2-منظور از ادبیات شفاهی یاعامه چیست؟

3-علل پرداختن بعضی از شاعران از جمله شاملو به ادبیات عامیانه چیست؟

4-مهمترین شیوه برای حفظ ونشر ادبیات عامه در بین نسل جدید چه می باشد

5- ارزش واهمیت ادبیات شفاهی وعامه در عصر کنونی چیست؟

6-ادبیات شفاهی در نظام آموزشی ما چه جایگاهی دارد؟

3-1-پیشینه تحقیق

با مراجعه به کتاب خانه های عمومی در سطح شهر ودانشگاه وجستجو در سایت های اینترنتی عنوانی بانام«بررسی جلوه های عامیانه درآثار شاملو»یافت نشد. امّا در باره ی شخصّیت علمی وادبی احمد شاملو کتاب ها ومقالات بسیاری نوشته شده است وهرنویسنده سعی کرده است به یک موضوع خاص از شعر شاملو بپردازدواین حاکی ازاین است که دایره اطلاعات وگستردگی موضوعات درشعرشاملو به حدّی است که درهرزمینه ای که تحقیق شود بازهم موضوعی ناگفته باقی خواهد ماندوهرکس براساس دیدگاه خاص خودجنبه هایی ازشعراین شاعر پرداخته است.از کتاب هاو منابعی که دراین زمینه نوشته شده، می توان،کتاب شاملو شناسی اثرمحمدعلی رونق وکتاب کوچه اثراحمدشاملو،فرهنگ عامیانه  مردم ایران اثر صادق هدایت وادبیات عامه اثردکترمحجوب اشاره کرد

لینک کمکی