فایل ورد word تحقيق مشکلات هيجاني کودکان داراي اختلالات يادگيري در مقايسه با کودکان عادي

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد word تحقيق مشکلات هيجاني کودکان داراي اختلالات يادگيري در مقايسه با کودکان عادي دارای 61 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد word تحقيق مشکلات هيجاني کودکان داراي اختلالات يادگيري در مقايسه با کودکان عادي  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word تحقيق مشکلات هيجاني کودکان داراي اختلالات يادگيري در مقايسه با کودکان عادي

– دادستان ، پریرخ – ارزشیابی شخصیتی کودکان بر اساس آزمون های ترسیمی – انتشارات رشد -

– اولیوریو فراری، آنا – نقاشی کودکان و مفاهیم آن – ترجمه : عبدالرضا صرافان – انتشارات دستان – چاپ نهم –

– نابدل ، یوسف – روان پزشک مشاور در خانه شما – نشر اوحدی – چاپ دوم – پاییز

– گری گراث ، مارنات – راهنمای سنجش روانی ( جلد دوم ) – ترجمه : حسن پاشا شریفی ، محمد رضا نیکخو – انتشارات رشد – چاپ دوم

– کاپلان و سادوک – خلاصه روانپزشکی در علوم رفتاری – ترجمه : نصرت اله پور افکاری – انتشارات شهرآب –

– شاملو ، سعید – بهداشت روانی – انتشارات رشد –

– سلحشور ، ماندانا – پرخاشگری در کودکان و روشهای رویارویی با آن – انتشارات واژه آرا – چاپ اول –

– تروورجی ، پاول و سیمون جی ، انرایت – فشار روانی ، اضطراب و راه های مقابله با آن – ترجمه : عباس بخش پور رودسری

– شکوهی یکتا ، محسن و پرند ، اکرم – اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان – نشر طبیب – چاپ اول – بهار

– کریمی ، یوسف – اختلالات یادگیری – نشر ساوالان – زمستان

بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word تحقيق مشکلات هيجاني کودکان داراي اختلالات يادگيري در مقايسه با کودکان عادي

فصل اول : موضوع پژوهش

مقدمه بیان مسئله اهمیت پژوهش فرضیه های پژوهش اهداف پژوهش مفاهیم و اصطلاحات بکار رفته در پژوهش 1- اختلالات یادگیری 2- مشکلات هیجانی 1-2- اضطراب 2-2- پرخاشگری 3-2- افسردگی 4-2- تکانشگری 5-2- ناسازگاری

فصل دوم : بررسی متون

1- پیشینه نظری پژوهش 1-1- تعریف 2-1- دوره های مختلف در تعریف اختلالات یادگیری 3-1- تشخیص دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری 4-1- چه عواملی باعث بروز اختلالات یادگیری می شود؟ 5-1- شیوع مشکلات یادگیری چقدر است ؟ 6-1- گروه بندی کودکان دارای اختلالات یادگیری 7-1- انواع ناتوانی های یادگیری 1-7-1- اختلال خواندن 2-7-1- اختلال بیان نوشتاری 3-7-1- اختلال ریاضیات 2- پیشینه عملیاتی پژوهش 1-2- شناخت مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلال های یادگیری با استفاده از تست خانه – درخت – آدم (HTP) و تست آدم (DAP) در مقایسه با کودکان عادی 2-2- بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل 3-2- فراوانی صرع در کودکان و نوجوانان با اختلالات یادگیری 4-2- مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری در خانه و مدرسه 5-2- مقایسه ویژگی های روانشناختی دانش آموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی

فصل سوم : روش اجرای پژوهش

طرح پژوهش و روش تحقیق جامعه آماری ، گروه نمونه و روش نمونه گیری ابزار پژوهش روش اجرای آزمون روش تحلیل آزمون

فصل چهارم : یافته های پژوهش

تجزیه و تحلیل آماری داده ها شاخص اضطراب شاخص پرخاشگری شاخص افسردگی شاخص تکانشگری شاخص ناسازگاری

فصل پنجم : نتایج پژوهش

بحث و نتیجه گیری محدودیت های پژوهش پیشنهادات

فهرست منابع

چکیده :

دانش آموز با مشکلات ویژه یادگیری به دانش آموزانی اطلاق می شود که با وجود برخورداری از هوش طبیعی و نداشتن نقایص حسی ، آسیب های شدید مغزی و مشکلات شدید عاطفی ، اجتماعی ، قادر به بهره گیری کامل از امکانات آموزش و پرورش متداول نبوده و در یک یا چند ماده درسی ضعف محسوس و مشهود داشته باشد 

اختلالات یادگیری با نارسایی های دیگری همراه است که عبارتند از : نقایص ادراکی , آسیب مغزی , بدکاری جزیی مغز ، نارسایی در خواندن و اختلال گویایی . این اصطلاح کودکانی را که به علت های دیگر با مسائل یادگیری مواجه می باشند )   نظیر  نقص بینایی ,  نقص شنوایی ,  نقص حرکتی, عقب ماندگی ذهنی ، آشفتگی عاطفی و یا عدم برخورداری از محیط فرهنگی و اقتصادی مناسب ) در بر نمی گیرد

نقاشی در تشکیل شخصیت و روان کودک اهمیت بسزایی دارد و نه تنها ، به او امکان شناسا یی محیط و شرکت خود در آن را فراهم می سازد و یا سوالاتی برایش مطرح می سازد بلکه به او امکان می دهد تا مسائلی را که به صورت نا منظم از همه طرف برایش مطرح می شود ، به شکل صورت بندی منظم کند . به این ترتیب کودک با تجزیه ی مسائل مختلف موفق می شود شالوده کم و بیش منظم و درستی از آنها ارائه دهد

پژوهش حاضر بر این هدف بود که به این سؤال پاسخ دهد که آیا بین کودکان دارای اختلالات یادگیری و کودکان عادی از لحاظ شاخص های عاطفی – هیجانی تست خانه – درخت – آدم تفاوت وجود دارد ؟ این شاخص ها شامل شاخص های اضطراب ، پرخاشگری ، افسردگی ، تکانشگری و ناسازگاری بوده است

نتایج پژوهش نشان می دهد که در شاخص های پرخاشگری و افسردگی بین کودکان دارای اختلالات یادگیری و کودکان عادی تفاوت معناداری مشاهده شده است

باید توجه داشت که وجود مشکلات هیجانی و اختلالات عاطفی در کودکان دارای مشکلات یادگیری کاملا” الزامی نیست و این امر نیازمند پژوهش بیشتر است و همچنین به نظر می رسد ، لزوم پژوهش بیشتر برای ارزیابی اعتبار شاخص های فرافکن تست های نقاشی وجود داشته باشد

کلمات کلیدی :  اختلالات یادگیری ( learning disorder) – مشکلات هیجانی – اضطراب – پرخاشگری – افسردگی – تکانشگری – ناسازگاری – تست خانه ،درخت ، آدم .

فصل اول

مقدمه

کودکان دارای اختلال های یادگیری گروهی از کودکان استثنایی هستند که ظاهری طبیعی و هوشبهری نزدیک به بهنجار و گاه بالاتر از بهنجار دارند. این کودکان فقط در یک زمینه خاص مشکل یادگیری دارند . اختلال یادگیری زمانی تشخیص داده می شود که مهارت های خواندن , نوشتن و ریاضی به طور چشمگیری کمتر از حد انتظار باشد . حدود 10 درصد کودکان مبتلا به این ناتوانی هستند.  (نابدل، 1384)

بیش از یک قرن است که متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی و گفتاردرمانی در پی تشخیص و درمان این قبیل کودکان بوده اند. برای به دست آوردن تصویر دقیق از جهان درونی کودک و به ویژه کودکان  دارای اختلال یادگیری، باید راهی انتخاب شود که از مقاومتها و دفاع های ناهشیار پیشگیری شود . بنابراین از دیدگاه روان تحلیل گری یک رویکرد غیر مستقیم مانند استفاده از نقاشی های فرافکن امری اساسی است

نقاشی در تشکیل شخصیت و روان کودک اهمیت بسزایی دارد و نه تنها ، به او امکان شناسا یی محیط و شرکت خود در آن را فراهم می سازد و یا سوالاتی برایش مطرح می سازد بلکه به او امکان می دهد تا مسائلی را که به صورت نا منظم از همه طرف برایش مطرح می شود ، به شکل صورت بندی منظم کند . به این ترتیب کودک با تجزیه ی مسائل مختلف موفق می شود شالوده کم و بیش منظم و درستی از آنها ارائه دهد .(اولیوریوفراری ،ترجمه صرافان ، 1385)

کودک از طریق خلق آثار نمادی ، مضمون ها، پویایی ها و نگرشهای مهمی را به تصویر میکشد. نظریه ی روان تحلیل گری همچنین فرض میکند که نه تنها این بیان نمادین امکان پذیر است، بلکه ادراک ها و پاسخ های فرد به جهان خود نیز عملاً براساس ویژگیها و نیروهای درونی تعیین می شوند. وقتی از شخصی خواسته شود یک محرک بدون ساخت را تفسیر کند، جلوه های این پویایی های درونی که در مورد هر فرد ویژگیهای خاص خود را دارد، به احتمال زیاد به وقوع می پیوندد. چنانکه همین امر هنگامی که شخص روی یک برگ کاغذ سفید نقاشی می کند نیز جلوه گر می شود . این فرافکنی جنبه های درونی، به احتمال زیاد تصورهای ذهنی، احساس ها، افکار و خاطرات اضطراب انگیز را شامل می شود.  فهم این فرافکنی ها بالقوه میتواند زمینه ها، تعارضها و پویایی های درونی شخص راآشکار سازد .(مارنات ، ترجمه شریفی و نیکخو ، 1386)

کودک همه ی مسایل زندگی خود را به واسطه ی نقاشی به تجربه در می آورد، خود را می آزماید و ” من ”  خویشتن را بنا می کند. نقاشی به منزله ی فرافکنی ناهشیار، با هدف شناخت شخصیت و حل مشکلات روانی کودکان به کار گرفته شده است .  این روش امکان نزدیکتر شدن به کودک و پاسخگویی به سؤال هایی را که وی توانایی بیان آنها را ندارد، فراهم می سازد

بیان مساله  

کوشش برای شناخت افراد بر اساس تفسیر هایی که از جهان خود به عمل می آورند تاریخی طولانی و اغلب قابل احترام دارد . به همین ترتیب ، تفسیر هایی که معمولا از آثار هنری به عمل می آید بیانگر ویژگی های متفاوت هنرمند و آنچه که آفریده است تلقی می شود . چنانکه همر (1958) اظهار می دارد ” هنگامی که هنرمند تصویری را نقاشی می کند ، او دو چیز می کشد ، خودش و مدل را ”

گرچه روش های شهودی تفسیر نقاشی ها تاریخ طولانی دارد و به قرن ها پیش باز می گردد ، رویکرد تجربی در این مورد تنها در 30 یا 40 سال گذشته رواج یافته است

تفسیر نقاشی ها عمدتا به نظریه ی روان تحلیل گری مبتنی است . یکی از فرض های اساسی این شیوه آن است که بسیاری از جنبه های مهم شخصیت از طریق خود سنجی هشیارانه به دست نمی آید و لذا پرسشنامه ها برای این منظور ارزش محدودی دارند

نقاشی های فرافکن فنون بیانی هستند ، زیرا جنبه هایی از خصایص شخص را هنگامی که به گونه ای از فعالیت می پردازد نشان می دهند . (مارنات ، ترجمه شریفی و نیکخو ،1386)

نقاشی کودک به ما نشان می دهد که وی خود  را چگونه می بیند، چگونه متحول میشود و چگونه با جهان پیرامون خویش ارتباط برقرار می کند. نقاشی به منزله ی فرافکنی روان شناختی جهان کودکانه ، در فراسوی لذتی که برای کودک ایجاد می کند، آشکار کننده ی تمامی شخصیت اوست. (دادستان ، 1374)

لینک کمکی