فایل ورد word پايان نامه بررسي و نقد عقايد زرتشتيان در توحيد، نبوّت، معاد از منظر قرآن دارای 157 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد word پايان نامه بررسي و نقد عقايد زرتشتيان در توحيد، نبوّت، معاد از منظر قرآن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word پايان نامه بررسي و نقد عقايد زرتشتيان در توحيد، نبوّت، معاد از منظر قرآن
1-قرآن کریم
نهج البلاغه
فریدریش گلدنر، کارل، اوستا کتاب مقدّس پارسیان، ترجمه ژاله آموزگار، چاپ اول، بیجا، انتشارات اساطیر،
4- عرب گلپایگانی، عصمت، اساطیر ایران باستان، چاپ اول، تهران، انتشارات هیرمند،
5- اِهیوم، رابرت، ادیان زنده جهان، مترجم عبدالرحیم گواهی، چاپ یازدهم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،
6- هنیلز، جان آر، ادیان زنده شرق، ترجمه جمعی از مترجمین، چاپ اول، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب،
7- رضی، هاشم، ادیان بزرگ جهان ، چاپ دوم، تهران، انتشارات آسیا،
8- الخوری الشرتوتی اللبنانی، سعید، اقرب الموارد، جلد3، چاپ اول، قم، نشر مکتبه آیت الله العظمی المرعشی النجفی،
9- رضی، هاشم، اوستا کهنترین گنجینه مکتوب ایران باستان، چاپ اول ، تهران، انتشارات بهجت،
10- راشد محصل، محمد تقی، اوستا ستایش نامه راستی و پاکی ، چاپ اول، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی،
11- دوشمن گیمن،ژ،اورمزد و اهریمن ماجرای دوگانه باوری در عهد باستان، ترجمه عباس باقری، چاپ اول ، تهران،ن شر پژوهش فرزان،
12- رضی، هاشم، آیین مهر میترائیسم، چاپ اول، تهران، انتشارات بهجت،
13- کریستین سن، آرتو، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، چاپ اول ، تهران، ابن سینا،
14- پیرنیا، حسین، ایران باستان، جلد 3-1، چاپ اول، تهران، انتشارات دنیای کتاب،
15- مولد،م، ایران باستان، ترجمه ژاله آموزگار، چاپ اول، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران،2536 شاهنشاهی
16- نیکنام، کوروش، آیین اختیار ، چاپ اول، تهران، انتشارات تیس،
17- مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش عقاید، جلد3، چاپ هشتم، قم، نشر سازمان تبلیغات اسلامی،
18- —————- ، آموزش فلسفه، جلد2، چاپ هشتم، تهران، چاپ و نشر بین الملل ،
19- سعیدی مهر، محمد، آموزش کلام اسلامی، جلد1، چاپ هشتم،قم، انتشارات طه،
20- ———-، آموزش کلام اسلامی، جلد2، چاپ دوم، قم، انتشارات طه،
21- مکارم شیرازی، ناصر، آیات ولایت در قرآن، چاپ اول، تهران، انتشارات نسل جوان،
22- مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ترجمه مرتضی آخوندی، جلد 52، چاپ چهارم، تهران، انتشارات دارالکتب اسلامی،
23- خورشیدیان، اردشیر، پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان، چاپ اول، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی فروهر،
24- جمعی از نویسندگان، پایاننامه نویسی، چاپ دوم، قم، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،
25- هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق، پیامبر اسلام حضرت محمّد، چاپ یازدهم، قم، در راه حق،
26- شیخ صدوق، محمد بن علی بن بابویه، التوحید در بیان یگانگی خداوند، ترجمه محمّد علی سلطانی، چاپ اول ، قم، انتشارات فکرآوران ،
27- مبلغی، عبدالله، تاریخ ادیان و مذاهب در جهان، چاپ اول ، قم ، نشر سینا،
28- قدیانی، عباس، تاریخ ادیان و مذاهب در ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات تیس،
29- رضی، هاشم، تاریخ مطالعات دینهای ایرانی، چاپ دوم، تهران، انتشارات بهجت،
30- مکارم شیرازی و جمعی از نویسندگان، ناصر، تفسیرنمونه، جلد14، چاپ بیست و چهارم ، قم، انتشارات دارالکتب الاسلامیه،
31- جوادی آملی، عبدالله، توحید در قرآن، جلد2، چاپ سوم، قم، نشر اسراءِ،
32- ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، چاپ دوم، تهران، چاپخانه پیروزی،
33- زنر، آرسی، تعالیم مغان گفتاری چند در معتقدات زرتشتیان، ترجمه فریدون بدرهای ، چاپ اول، تهران، انتشارات توس،
34- عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، جلد8، چاپ دوم، قم، انتشارات نوید اسلام،
35- فراهندی، خلیل بن احمد، ترکیب العین، تحقیق مهدی المخزومی، ابراهیم الصامرایی، تصحیح اسعد الطیب، جلد3، چاپ اول قم، انتشارات اسوه ،
36- طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، جلد4، چاپ اول، تهران، انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی،
37- زبیدی، محمد بن مرتضی، تاج العروس، تحقیق عبدالعزیز مطر، چاپ اول، بیروت، انتشارات دارالهدایه،
38- جلالی نائینی، سیدمحمدرضا، ثنویان در عهد باستان، چاپ اول، تهران، انتشارات فروهر،
39- خورشیدیان، اردشیر، جهانبینی اشوزرتشت، چاپ اول، تهران، انتشارات فروهر،
40- بویس و دیگران، مری، جستاری در فلسفه زرتشتی، مترجمان سعید زارع و دیگران، چاپ اول، قم، انتشارات دانشگاه ادیان ومذاهب،
41- مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، چاپ سی و چهارم، تهران، صدرا،
42- طباطبایی، محمدحسین، خلاصه تعالیم اسلام، چاپ اول، قم، نشر بوستان کتاب،
43- آذرگشسب، ادرشیر، خرده اوستا، چاپ دوم، تهران، بینا،
44- عباس زاده، عباس، دلائل امکان و ضرورت معاد در پاسخ به شبهات، چاپ اول، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی رسالت یعقوبی،
45- قطب، سید، دورنمای رستاخیز در ادیان پیش در قرآن، ترجمه غلامرضا خسروی حسینی، چاپ اول، تهران، انتشارات کتابفروشی مرتضوی،
46- خرّمشاهی، بهاء الدین، دانشنامه قرآن، جلد 1و2، چاپ دوم، تهران، انتشارات دوستان- ناهید،
47- اوشیدری، جهانگیر، دانشنامه مزدیسنا، چاپ اول، تهران، نشر مرکز،
48- خامنهای، سیدعلی، رساله اجوبه الاستفتاءِات، چاپ سیزدهم، تهران، انتشارات بین المللی مهدی،
49- مصباح یزدی ، محمدتقی،راه و راهنماشناسی، چاپ ششم، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،
50- هینلز، جان راسل، راهنمای ادیان زنده جهان، ترجمه عبدالرحیم گواهی، جلد اول، چاپ اول، قم، چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،
51- شاهرخ، ارباب کیخسرو، زرتشت پیامبری که از نو باید شناخت، چاپ دوم، تهران، انتشارات حامی،
52- قانعی ، سعید، زرتشت پیامبر ایران باستان، چاپ سوم، تهران، مؤسسه انتشارات به آفرین،
53- رضی، هاشم، زرتشت در گاثاها، چاپ اول ، تهران، انتشارات سخن،
54- آشتیانی، جلال الدین، زرتشت مزدیسنا و حکومت، چاپ هفتم ، تهران، شرکت سهامی انتشار،
55- بویس، مری، زرتشت و تعلیمات او، ترجمه همایون صنعتیزاده، جلد1، چاپ دوم، تهران، انتشارات توس،
56- فریدون وهمن، آسوسن، زندگی و اندیشه زرتشت سیری در زندگی و آموزههای زرتشت، علی دهباشی، چاپ دوم، تهران، نشر افکار ،
57- مهر دخت، کیخسروی، سدرهپوشی، چاپ اول، شیراز، انتشارات راهگشا،
58- وحیدی، حسین، شناخت زرتشت، چاپ دوم، تهران، نشر علم،
59- جوهری، اسماعیل بن حمّاد، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، تحقیق احمد عبدالغفور عطّار، جلد1، چاپ اول، انتشارات امیری، بیروت،
60- زنر،آر،سی، طلوع و غروب زردشتیگری، ترجمه تیمور قادری ، چاپ دوم، تهران، انتشارات امیرکبیر،
61- فراهندی، خلیل بن احمد، العین، تحقیق مهدی المخزومی، جلد5، چاپ اول، عراق، انتشارات دارالرشید،
62- سجادی، سید جعفر ، فرهنگ معارف اسلامی، جلد اول،چاپ چهارم، تهران، انتشارات کومش،
63- آذرنوش، آذرتاش، فرهنگ معاصر عربی فارسی، چاپ اول، تهران، نشرنی،
64- مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی به فارسی ترجمه المنجد الابجدی، چاپ اول ، تهران ، انتشارات اسلامی،
65- حامدی، گلناز، فرهنگ اصلاحات ادیان جهان، چاپ اول، تهران، نشر غزال،
66- خاتمی، احمد، فرهنگ علم کلام، چاپ اول، تهران، انتشارات صبا،
67- معین، محمد، فرهنگ فارسی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات امیرکبیر،
68- بلاذری، احمد بن یحیی بن جابر، فتوح البلدان، ترجمه محمّد توکّل، چاپ اول، تهران، نشر نقره،
69- قرشی، علی اکبر ، قاموس قرآن، جلد7-6، چاپ هشتم، تهران، دارالکتب الاسلامیه،
70- آذرگشسب، فیروز، گاتها یا سرودهای آسمانی زرتشت، چاپ چهارم، تهران، انتشارات فروهر،
71- پورداوود، ابراهیم، گاثاها سرودهای زرتشت، چاپ اول، تهران، دنیای کتاب،
72- رایشلت، هانس، گاهان زرتشت و متنهای نو اوستایی، ترجمه جلیل دوستخواه، چاپ اول، تهران، انتشارات ققنوس،
73- مفرد کهلان، جواد، گزارش زادگاه زرتشت و تاریخ اساطیری ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات نگین،
74- دهخدا، علی اکبر، لغتنامه، چاپ دوم، تهران انتشارات دانشگاه تهران،
75- عادل سبزواری، محمود، لغتنامه قرآن کریم، جلد6، چاپ اول، تهران، نشر ثالث،
76- این منظور، محمّد بن مکروم، لسان العرب، تصحیح امین محمّد عبدالوهاب محمّد الصادق العبیدی، جلد 1و3، بیروت، نشر داراحیاء التراث العربی،
77- مطهری، مرتضی، معاد، چاپ هفدهم، تهران، انتشارات صدرا،
78- سبحانی، جعفر، منشور عقاید امامیه، چاپ ششم، قم، انتشارات مؤسسه امام صادق،
79- شعبانی منفرد، محمد جواد، معاد وقیامت، چاپ دهم، قم، انتشارات موج علم،
80- مصباح یزدی، محمدتقی، مشکات، جلد3-1، چاپ اول، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،
81- آذرگشسب، اردشیر، مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، چاپ اول، بیجا، انتشارات بینا،
82- مکارم شیرازی، ناصر، معاد و جهان پس از مرگ، چاپ دوم، قم، انتشارات سرور،
83- ری شهری، محمد، منتخب میزان الحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی، چاپ سوم، قم، چاپ و نشر دارالحدیث،
84- بندرریگی، محمّد، المنجد، جلد2، چاپ پنجم، تهران، انتشارات ایران،
85- طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، جلد14، چاپ اول، تهران، دار الکتب الاسلامیه،
86- راغب اصفهانی، حسین بن محمّد، مفرادت الفاظ قرآن، ترجمه غلامرضا خسروی حسینی، جلد2، چاپ اول، تهران، انتشارات مرتضوی،
87- نصار، سیداحمد و دیگران، المعجم الوسیط، چاپ اول، بیروت، انتشارات داراحیاء التراث العربی،
88- زکریّا، ابی الحسین احمد بن فارس، معجم المقاییس فی اللغه، تحقیق شهاب الدین ابوعمر، جلد5، چاپ اول، تهران، نشر دارالفکر،
89- الباقی، محمّدفؤاد، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، چاپ اول، تهران، انتشارات اسماعیلیان،
90- شیخ صدوق، محمّد بن علی بابوی، من لایحضره الفقیه، ترجمه محمّدباقر بهبودی، جلد1، چاپ اول، قم، انتشارات کبیر،
91- طریحی، فخر بن محمّد، مجمع البحرین، جلد1 و5، چاپ سوم، تهران، انتشارات مرتضوی،
92- مطهری، مرتضی، نبوّت، چاپ چهاردهم، تهران، انتشارات صدرا،
93- جوادی آملی، عبدالله، وحی و نبوّت در قرآن، جلد3، چاپ سوم، قم، نشر اسراء،
94- فرهوشی، ابراهیم، ویسپرد گزارش ابراهیم پور داوود، چاپ اول ، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران،2537شاهنشاهی
95- رضی، هاشم، وندیداد، جلد1، چاپ اول، تهران، انتشارات فکر روز،
96- دوشمنگیمن،جی، واکنش غرب در برابر زرتشت، ترجمه تیمور قادری، چاپ اول، تهران، امیرکبیر،
97- حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، تصحیح شیخ عبدالرحیم الربانی الشیرازی ، جلد11، چاپ پنجم، تهران، مکتب الاسلامیه،
98- پورداوود، ابراهیم، یسنا، جلد 1و2، چاپ اول، بیجا، انتشارات اساطیر،
99- فرهوشی، بهرام، یشتها گزارش پور داوود، جلد1و2، چاپ سوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،2536 شاهنشاهی
100- قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع الموده، گردآورنده علی جمال حسینی، چاپ دوم، تهران، انتشارات مرتضوی،
بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word پايان نامه بررسي و نقد عقايد زرتشتيان در توحيد، نبوّت، معاد از منظر قرآن
مقدمه
فصل سوم: نبوّت:(105-76)
فصل چهارم: معاد:(142-107)
چکیده
برخی از محققان، دین زرتشت را دین آسمانی و اشوزرتشت را پیامبر خداوند یکتا دانستهاند. برخی روایات این ادعا را تأیید میکند. بررسی اعتقادات زرتشتیان و مقایسه آن با عقاید اسلامی در قرآن، این باور را پذیرفتنی نشان میدهد
در این تحقیق عقاید زرتشتیان در سه اصل توحید و نبوّت و معاد مورد بررسی قرار گرفته و سپس با استفاده از دیدگاه قرآن، اشتراکات و افتراقات دین زرتشت و اسلام در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است
اشتراکات زیادی بین دین زرتشتی دین مردمان باستان، با دین اسلام دین مردمان کنونی وجود دارد. از جمله آن اشتراکات: اصول اعتقادی توحید، نبوّت و معاد است امّا در احکام و اجرای آن با هم اختلافاتی دارند
به عقیده برخی از دانشمندان و دین شناسان، اصل دین زرتشت الهی بوده و اوستا نیز کتاب مقدّس آن دین است. در برخی منابع اسلامی تأکید شده است که دین زرتشت یکی از ادیان الهی بوده و زرتشتیان از اهل کتاب هستند و پیروان این دین را به عنوان صاحب کتاب به رسمیّت میشناسد
طبق نظریه استاد مطهری از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران تنها از طریق تعبّد یعنی از راه آثار اسلامی میتوانیم شریعت زرتشت را یک شریعت و آیین توحید بدانیم. اما از نظر آثاری که به زرتشت منسوب است و به حسب مدارک تاریخی نمیتوانیم آیین زرتشت را آیین توحیدی بدانیم
زرتشتیان و مسلمانان خداوند را هستیبخش جهان میدانند و در بعض مراتب توحیدی یعنی توحیدذاتی، توحید در عبادت، توحید خالقیّت با هم اشتراک دارند و در مراتب دیگر توحید یعنی توحید صفاتی، توحید افعالی و توحید ربوبیّت با هم اختلاف دیدگاه دارند
اما این دو دین در مورد اصل اعتقادی دیگر یعنی نبوّت این دیدگاه را دارند که وظیفه پیامبر دعوت کردن مردم به یگانهپرستی و مبارزه با مفاسد اجتماعی است و پیامبران برای هدایت و راهنمایی بشر از طرف خداوند آمدهاند تا بشر را به سعادت و سرمنزل مقصود یعنی لقاءالله برسانند
اما در مورد معاد و قیامت، این عقیده وجود دارد که انسان با مرگ نابود و فانی نمیشود بلکه از دنیای مادّی به آخرت که دنیای دیگری است منتقل میشود تا جزاء و پاداش کارهایی را که در دنیا انجام داده در آخرت مشاهده کند
در بین مسلمانان و زرتشتیان این اعتقاد وجود دارد که در آستانه قیامت منجی و موعودی خواهد آمد که جهان را پر از عدل و داد میکند، حال میخواهد نامش مهدی باشد یا سوشیانت، مهم آن است که خواهد آمد
کلمات کلیدی: توحید، نبوّت، معاد، زرتشت، اسلام، اعتقادات
مقدمه :
حمد و سپاس خداوندى را که خود را به ما شناسانید و شیوه سپاسگزارىاش را به ما الهام کرد و ابواب علم ربوبیت خویش را به روى ما بگشاد و ما را به اخلاص در توحید او راه نمود و از الحاد و تردید در امر وى به دور داشت. او را سپاس گوییم، چنان سپاسى که با آن در میان سپاسگزارانش زندگی کنیم، و به یارى آن از همه آنان که خواستار خشنودى و بخشایش او هستند، گوى سبقت برباییم.آن چنان سپاسى که تابشش تاریکى وحشتافزاى قبر را بر ما روشن گرداند و راه رستاخیر را براى ما هموار سازد و در آن روز که هر کس به جزاى عمل خویش رسد و بر کسی ستم نرود و هیچ دوستى از دوست خویش دفع ضرری نتواند و کسی به کسی یارى نرساند، چون در موقف بازخواست ایستیم، منزلت ما برافرازد و بر مرتبت ما بیفزاید.[1]
سلام و صلوات خدا بر انبیای الهی بویژه خاتم ایشان نبی مکرم اسلام حضرت محمد و خاندان مطهرش. لعن الهی تا ابد نثار دشمنان ایشان باد
فکر نگارش و تدوین پایاننامهای در خصوص عقاید زرتشتیان به سالهای پیش باز میگردد. یعنی سالهای تحصیل در دوران دبستان، در سال چهارم دبستان همیشه این سؤال برایم مطرح بود که چرا زنگ قرآن، معلّم من عوض میشود. در حالی که کلاسهای دیگر زنگ قرآن معلمّشان تغییر نمیکرد. وقتی از معلّم قرآن میپرسیدم چرا شما تدریس میکنید در پاسخ میگفت چون معلّم شما زرتشتی هستند و دینشان با ما فرق میکند
در نوجوانی گمان میکردم تفاوت نوع لباس و پوشش زرتشتیان با ما، علّت فرق دین اسلام و زرتشتی است ولی بعدها فهمیدم که علّت تفاوت در اصول و عقاید است
احساس نیاز و علاقه باعث شد که موضوع پایاننامه را عقاید معلّم زرتشتیام و مقایسه آن با دین خودم از منظر قرآن قرار دهم. چرا که به جز قرآن کریم هیچ کتاب آسمانی دیگری نیست که حتّی به ادّعای معتقدانش به عین الفاظ وحی و وحیانی باشد و مصونیّت قرآن از هرگونه افزایش و کاستی نیز در تاریخ ادیان سابقه و همانند ندارد
در این پایاننامه از کتاب اصلی زرتشتیان یعنی گاتاها که همان سرودهای زرتشت است و نیز بخشهای اوستا که توسط موبدان تفسیر شده استفاده کردم. نیز مطالبی از مصاحبه با معلّم زرتشتی مسلمان شده و نیز معلّم زرتشتی سابق خودم و موبدان استفاده بردم. سعی شده است در حدّ امکان سه اصل مشترک یعنی توحید، نبوّت و معاد در دو دین اسلام و زرتشتی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد
متن حاضر از چهار فصل تشکیل شده است. این اثر هم مثل هر کار بشری خالی از عیب و نقص نیست؛ از این رو، به دیده منّت هر نقد و نظر اصلاحی و سازنده را مغتنم شمرده و برای جبران نقایص از آن استفاده خواهد شد
در پایان از همه کسانی که مرا در این اثر یاری کردند تقدیر و تشکر میشود؛ به ویژه زرتشتیان شهرمان، اساتید زرتشتی که با در اختیار قرار دادن کتب دینی خود مرا در این امر یاری کردند
امیدوارم مطالبی که در این تحقیق گردآوری شده، به معرفت دینی خوانندگان در عرصه اعتقادات بیفزاید. از خداوند متعال برای خود و همه کسانی که در تولید این تحقیق نقش داشتند، عاقبت خیر آرزو میکنم
فصل اول : کلیات تحقیق
بیان مسئله
یکی از ادیان موجود در جهان دین زرتشت است که از آن به عنوان دین آسمانی نیز یاد شده است. نام کتاب مقدس زرتشتیان اوستا و نام پیامبرشان اشوزرتشت میباشد
بین آموزههای اسلام و آیین زرتشتی قرابتهای زیادی دیده می شود در اسلام خدا، شیطان، نیروهای شیطانی و ; است در زرتشت اهورا، اهریمن، ; وجود دارد
در اسلام فرشتگان هستند و در آیین زرتشت امشاسپندان و فروهرها
فرجام جهان در اسلام ظهور مصلح آخرالزمان، جهان آخرت، پل صراط است و در زرتشت ظهور سوشیانس، جهان آخرت، پل چینود که همه حکایت از اشتراکهای زیاد این دو آیین آسمانی دارد
در این تحقیق عقاید زرتشتیان در سه اصل توحید و نبوّت و معاد مورد بررسی قرار گرفته و سپس با استفاده از دیدگاه قرآن، اشتراکات و افتراقات دین زرتشت و اسلام در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است
– علت انتخاب موضوع و اهمیت و فایده آن
این تحقیق عقاید دین زرتشتی که دین ایرانیان باستان بوده و اکنون در حال انقراض و از بین رفتن است با اعتقادات دین اسلام مقایسه میشود، تا مشخص شود ایرانیانی که با دعوت پیامبر اسلام حضرت محمّد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به اسلام گراییدهاند با ایرانیانی که بر دین کهن ایرانی یعنی زرتشت پابرجا ماندهاند در اصول اعتقادی مانند توحید، نبوت و معاد با هم چه اشتراکاتی دارند و تفاوت آنها در چه حدّی است
از آنجا که برای پذیرش هر دینی نیاز به تحقیق و تفحص است؛ و تحقیق و پژوهش در اصول اعتقادی ضرورت دارد، انگیزهای شد تا در مورد یکی از ادیان زنده دنیا که دین زرتشتی می باشد و محل سکونت آنها کشورهای آسیایی و ایران خصوصاً استان یزد میباشد پژوهشی انجام شود
برای ایرانی مسلمان، مطالعه و بررسی آیین زرتشت و فلسفه و اخلاق آن فرصت مغتنمی است برای آشنایی و شناخت بیشتر اسلام؛ زیرا پیروان این دو دین بزرگ مانند دو رود خروشان در این سرزمین با هم تلاقی و تعامل بسیار داشتهاند. شباهتها و همسانیهای این دو دین در عرصه باورها، ضرورت آشنایی عمیقتر مسلمانان از آیین زرتشت را ضروریتر میکند
این پژوهش برای آشنایی بیشتر مسلمانان با عقاید زرتشتیان کشورمان میباشد و نیز پاسخی بر سؤال دوران کودکیام که زرتشتیان شهرمان چه عقایدی دارند که معلم زرتشتی من نمیتوانست قرآن را تدریس کند و معلم دیگری در ساعت قرآن، در کلاس ما حاضر میشد
3- تاریخچه و پیشینه پژوهش
کتابی که امروز به عنوان کتاب دینی زرتشتیان با نام اوستا در دنیا مشهور است مجموعهای از نمازها، سرودها، مراسم و آداب دینی است؛ آن قسمت از اوستا که به گاتها مشهور است پیام آسمانی اشوزرتشت میباشد
کتاب اوستا و ترجمههای آن از جمله گاتاها،سرود زرتشت، یسنا، یشتها، ویسپرد و خردهاوستا ترجمههایی به زبان فارسی هستند که ابراهیم پورداوود آن را به نگارش درآورده است همچنین گفتاری درباره دینکرد نوشته جواد مشکور عصر اوستا ترجمه مجیدرضی و گنجینهاوستا تألیف هاشم رضی، ارداویراف نامه تصحیح و ترجمه محمدمعین ما را با عقاید زرتشتیان آشنا میکند
[1]. ترجمه بخشی از مناجات اول صحیفه سجادیه
