فایل ورد word تحقيق اصل ولايت و ولايت حضرت علي (ع) بعد از پيامبر دارای 41 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد word تحقيق اصل ولايت و ولايت حضرت علي (ع) بعد از پيامبر کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word تحقيق اصل ولايت و ولايت حضرت علي (ع) بعد از پيامبر
البرهان فی التفسیر القران ، ج
التفسیر، سعد بن عیاشی سلمی سمرقندی، تهران، المکتبه العملیمه الاسلامیه، بی تا المراجعات،عبدالمحسین شرف الدین موسوی، تحقیق و تعلیق حسین رافی، ج 2، بیروت الولایه، میرزا احمد آشتیانی، قطع حبیبی، 1368 هـ
المیزان، سید محمد حسین طباطبائی، چاپ بیروت، مؤسسه اعلمی
زندگانی تحلیلی پیشوایان ما، استاد عادل ادیب، ترجمه دکتر اسدالله مشیری، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1365 قرآن کریم
ولایت در قرآن کریم ، جمعی از نویسندگان، وزارت جهاد زندگی حوزه نمایندگی ولی فقیه، قم ، شهریار، 1379
بخشی از فهرست مطالب فایل ورد word تحقيق اصل ولايت و ولايت حضرت علي (ع) بعد از پيامبر
مقدمه
چکیده
پس از نصب امام علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر (ص) و والی امت و روز غدیر خم همه امیدهای کافران مبدل به یأس شد؛ زیرا مشاهده کردند که دین از مرحله قیام شخص به مرحله قیام نوعی منتقل شده است و مسؤلیت تداوم آن به عده شخصی گذاشته شده که همان صلابت، قاطعیت و شرک ستیزی و نفوذ ناپذیری پیامبر (ص) را دارد و امتداد وجوهی پیامبر (ص) و به تعبیر قرآن «نفس» پیامبر است
انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنو الذین یقیمون الصلواه و یوتون الزکاه و هم راکعون
«ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند. همان کسانی که نماز بر پا می دارند و در حال رکوع زکات میدهند»
آیه بالا که به حق «آیه ولایت» نام گرفته است. فخررازی نوشته است
«اصحاب آثار گفتهاند که چون این آیه بر پیامبر (ص) نازل شد پیامبر (ص) بیش از هشتادو یک روز یا هشتاد و دو روز عمر نکرد و بعد از این آیه در شریعت اسلام زیاده و تبدیل نسخی واقع نشد و این آیه جاری مجرای جز دادن رسول خدا از نزدیکی وفاتش بود و این اخبار از غیب است و معجزه میباشد.»
مبارک خود را در دستان شیرخدا، قرآن ناطق ، علی مرتضی گره زد و بر فراز آسمانها بود. روز غدیر خم بود تا مهر تصدیقی بر ولایت آغاز گر سلسله ولایتمداران بر حق باشد. واسلام نوپای ، در زیر پرچم عدالت علوی جان دوباره گیرد و فرزندان علی استوارانه خط ولایت الله را ادامه دهند روز غدیر خم که یکی از اعیا و بزرگ مسلمانان است همچون خورشیدی بسیار روشن بر تاریخ اسلام محمدی میتابد و روشنا بخش لحظات تاریک و سردی است که اسلام خاموشی آنرا احساس میکرد و گرمایش بر پیکره تازه جان گرفته این دین مبین که از سردی کافران و ستیزهجویان به خود میلرزید، جوانه های امدی رویانید وآب یاریش را فرزندان زهرای اطهر عهدهدار گشتند
آری عید غدیر خم. عید شکوهمند مسلمانان است کسانی که علی را لایق برحق ولایت میدانند و غیر از این نمیتواند باشد
واژه های کلیدی: پیامبر (ص)، ولایت، امام علی (ع)
مقدمه
انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنو الذین یقیمون الصلواه و یوتون الزکاه و هم راکعون[1]
«ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند. همان کسانی که نماز بر پا می دارند و در حال رکوع زکات میدهند»
آیه بالا که به حق «آیه ولایت» نامه گرفته است مطالب ارزشمندی در باب ولایت خدا، پیامبر (ص) و امیرمؤمنان علی (ع) استفاده و میشود که برای رعایت اختصار مربیان بعضی از آن مطالب که مناسبت بیشتری با بحث دارد، سبزه میکنیم
الف- تنها خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و مؤمنان بر پا دارنده نماز و پرداخت کننده زکات در حال رکوع، دارای حق ولایت و حکومت بر مؤمنان هستند
خدواند پس از بر حذر داشتن مؤمنان از پذیرفتن ولایت و سرپرستی ناروای کافران، با جمله (انما ولیکم الله…. ) به معرفی آنان که شایسته ولایت هستند پرداخته و مؤمنان را به پذیرش ولایت آنان ارشاد کرده است
اصل ولایت و حکومت در مرحله نخست از آن خداوند متعال است و ولایت پیامبر و مؤمنانی که در حال رکوع زکات میدهند، در طول ولایت خداوند است و پرتوی از حاکمیت او
ب- پرداخت زکات در حال رکوع – نشانه فرد تعیینشده برای حکومت و ولایت است. شهید مطهری نوشته است
«آیه. مطلب را به شکلی بیان میکند که عمومیت بردار نیست، و به هیچ وجه نمیتوان احتمال داد که این آیه نیز در صد بیان وارء اثباتی عام است؟ [2] زیرا قرآن در اینجا در صدد بیان یک قانون کلی نیست، نمیخواهد استجاب یا وجوب اداء زکات در حال رکوع را بیان کند و به عنوان تشریع یک مندوب یا یک فریضه اسلامی جعل قانون کند. بلکه اشاره به عمل واقع شدهای که فردی در خارج انجام داده و اکنون قرآن، عمل را مصرف آن فرد قرار داده و به نحو کفایه حکمی را که همان ولایت خواص است اثبات میکند.»[3]
[1] سوره مائده (5) آیه
[2] منظور از ولاء اثباتی عام، دوستی و محبت همه مؤمنان نسبت به یکدیگر است
[3] ولادها و ولایتها، ص 30
